att läka själen

Jag har insett en sak. För att jag ska kunna läka mig själv och verkligen bli frisk från mitt matmissbruk måste jag även läka själen, eller anden som de brukar refferera till inom missbrukarvården. Om jag inte kan älska mig själv kommer jag inte sluta straffa mig själv och hur ska då någon annan kunna älska mig egentligen?

Så jag har börjat läsa lite böcker nu som handlar med om den personliga utvecklingen som jag måste genomgå för att bli frisk.

Jag måste finna min psykiska balans och inre frid. Då menar jag inte att man ska bli troende, utan att man ska ta tid för sig själv. man måste läka sig själv och finna det man mår bra om. Men framförallt våga tro på sig själv.

Jag har idag svårt för det, tron på mig själv ligger långt ner, och jag har svårt att tro att jag klarar något som andra vet att jag klarar. Jag måste bara inse att jag faktiskt kan och att jag är bra på det. Då kommer jag också bli bra på det.

Men det kan vara och är jobbigt, att jobba med det här. Just nu läser jag en bok som handlar om sivas mystiker, där de berättar om andlig träning. Alltså att jobba med det psykiska för att finna välmående.

Jag ska försöka skriva mer om personlig utvekling och arbetet med att försöka läka sig själv inte bara på utsidan utan även på insidan. jag ser detta som ett viktigt steg för mig själv i mitt missbruk och mitt läkande.

Har ni funderat över detta själva, kan det vara så att  vi fokuserar för mycket på kosten och inte själva anledningen till att vi äter. Vårat matmissbruk är lika mycket kopplat till beroendecentrat i hjärnan som i kännslocentrat i hjärnan.

Kommentarer
Postat av: monia ♥

hejsan! :) Just nu har jag en tävling i bloggen där du kan vinna ett set med TANDBLEKNING! :) Scrolla ner några inlägg i min blogg och var med & tävla du också :)

2009-10-06 @ 16:15:16
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
Postat av: nadia karlsson

tror inte det är för mig, ska jag göra något sådant går jag nog hellre till en tandläkare och betalar det lilla extra, för då vet jag vem som får ta hand om det ifall tänderna skulle bli helt förstörda efter behandlingen =)

2009-10-06 @ 18:53:41
URL: http://mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)