Kostplaner....

ar du ett matmissbruk och vill tillfriskna kommer du få reda på att en kostplan är ett viktigt steg för ditt tillfrisknande. Du behöver den för att få kontroll över ditt ätande. För att se hur mycket du egentlgien äter på en dag en vecka.

Oavsett var du vänder dig (så länge hjälpen du får är bra och seriös), ska du få en utarbetad kostplan som är anpassad efter dina behov och gärna även anpassad efter din familjs behov.

Behöver du även gå ner i vikt, som många av oss matmissbrukare faktiskt behöver, kasnke den är anpassad för att samtidigt hjälpa dig med det.

Vill du inte ta hjälp eller inte känner dig redo kan man använda sig av olika dieter, (men avvik aldrig från den, och gör du det för att byta till något annat bör du ta det försiktigt).

Jag rekomenderar inte pulverdieter till en matmissbrukare, därför att du inte får tugga och det är en av de kännslor vi som missbrukare söker, är tuggandet att få sitta ner och njuta känna hur maten smälter i munnen.

Däremot ska ni försöka finna det som passar er och eran livsstil.

Jag kommer börja med MåBra lättviktarna, det är väldigt likt aftonbladets viktklubb och viktväktarna, med några små skillnader.

aftonbladets viktklubb är väldigt dyrt. Det är inte MåBra lättviktarna.
Viktväktarna är dyrt men du får träffa en grupp och coach. (jag vet itne riktigt hur det funkar eftersom jag aldrig gått på deras möten). För mig funkar det itne för att det är för dyrt och för att jag inte vill träffa en grupp och väga mig inför dem och visa mina upp och nedgångar (konstigt egentligen då jag gör det här i bloggen).

Måbra funakr för mig eftersom det är billigt, och jag får tidningen under hela året. Där får man motivation och tips för att ta sig vidare.

Men det finns andra dieter at prova, Om man vill kan man prova >GI metoden, då kan man bli medlem på GI Viktkoll, som är en jätte bra sajt som är lätt att använda. (den kosten funkar för mig när jag håller vikten, därav att jag inte kör den nu).

Så har ni även LCHF där ni genom ett gratis medlemskap på kolhydrater i fokus får hjälp och stöttning. Ni får förklarat för er och ni får hjälp bara ni ber om den.

Går ni med i OA (overeating anonymus) eller matmissbrukarna får ni också en kostplan att arbeta med. Även denna blir anpassad efter er och ni kan dessutom få sponsorer här. De jobbar efter minnesotamodellen och 12 stegs programmet, med möten varje vecka. Detta kan vara ett jätte bra stöd för att finna hjälpen.

Men en viktig sak som specielt jag måste jobba på är att hålla min motivation uppe. Den sjönk när jag började stå stilla för nästan 7 månader sedan. Jag måste finna den och komma igång igen, och det tänker jag göra nu i veckan när jag har "semester". Jag ska ta tag i det hela och få rutin, börja med morronprommenader och kvälls prommenader (måste ju ändå gå och hämta bilen då den står hos mamma, eftersom jag inte har en egen bil ännu).

Så nu blir det till att skärpa sig ordentligt. Jag får min kostplan via MåBra där jag tar ut recept och poänglista och jobbar med det, för att se om det ger mig resultat. Om inte annat är det något att jobba med för att lära sig att äta rätt, och då framförallt rätt mängd mat. Troligen kommer jag vara tvungen att fortsätta med kostdagbok och matplanering i flera år för att det ska hjälpa mig. Men jag har goda förhoppningar. Men vill inte sätta något mål förrens jag vet hur det går första veckan. =)

Men jag ska försöka mig på åtminstone minus 3 kg under juli månad, och förhoppningen är att jag ska lyckas med det. Gör jag det inte så gör det ignet heller. vi får bara se hur det går.

Men har ni funderingar på matmissbruket och tillfrisknandet, är mitt råd att försöka börja med en matdagbok, (när jag kommer hem ska jag försöka beskriva mer vad ni kan skriva i dagboken). Viktigast är mängden mat och gärna vilka klockslag ni äter dem på. Sen kan man lägga till lite mer saker.


Senast uppdaterad 2009-06-27 kl 21:25

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)