En matmissbrukares liv kommer snart.

Jag har nu börjat på allvar med skrivandet om min hetsätning. Men inte bulimi och anorexin, de var så små delar av mitt liv och det finns redan så många som behandlar det.

Däremot kommer jag skriva mer om mitt själva matmissbruk. De senaste månaderna har jag insett att jag missbrukar så mycket egentligen. Inte bara godis och kakor. Jag överäter mjöl produkter som bröd (nu har jag haft ett längre avbrott och kan för tillfället kontrolera detta). Jag överäter dessutom fett och det är inte lite. Jag kan ta en smörgås bara för att få ha riktigt smör på den. Många säger att det är kombinationen smör och bröd som gör dig tjock. För mig är det att jag äter för mycket av båda. Jag kan nämligen ta en ostbit bara för att få bre på smör på den.

Jag har nu kommit till det stadiet att jag orkar skriva mer om mitt matmissbruk och min väg till tillfrisknandet. (jag har väen börjat med en berättande version som går så långt tillbaka som till min barndom. Den är udner bearbetning och första dele kommer snart).

Jag tänker berätta om skammen man har, hur man ljuger och smyger när man är i matmissbruket. Hur det påminner om en narkomans och alkoholists beteende. Hur det är brottsligt och att det kan starta tidigt.

Men framförallt, En matmissbrukare kan du inte plocka ut från en folksamling. Du finner henne/honom inte bara för att hon/han är tjock, fattig eller rik. Nej det kan faktiskt vara den där grannen som verkar så himla glad och uppåt hela tiden och som alltid har ett vänligt ord över till dig när ni möts i trapphuset eller över stacketet. Det kan vara den där hälsosamma människan som du er upp till och som gör att du får dåligt samvete nä rdu köper hem en påse bullar. Det kan vara dne blyga flickan ni möter på vägen från skolan. Vem som hellst oavsett levnadsförhållande.

En matmissbrukare är inte alltid tjock, fet eller överviktig utan kan vara normalviktig utan att köra fingrarna i halsen.

Är ni missbrukare vill jag tala om en viktig sak. Skulle ni få ett återfall är det inte hela världen. Det är snarare bra. Skriv ner det så ni kommer ihåg det. skriv vad ni gjorde den dagen hur ni kände er då det skedde. Återfallen för en matmissbrukare är en lärdom, en sak de har missat och som de behöver arbeta med mera. Ett återfall är ett stort steg till tillfrisknandet.

Ni kommer få läsa mer om matmissbruk här och huvudsakligen om Överätande och hetsätning.

Jag är äntligen redo att dela med mig till er fullt ut. om skammen om kampen om återfallen om vardagen och försöket att blibåde frisk och i mitt fall att få en normalvikt.

ni ska få självhjälpstest, både rent från sockerberoende, men även matmissbruket, jag kommer dela med mig av saker jag läser och mina egna erfarenheter.

Men glöm inte:

Du kan ALDRIG skilja ut en matmissbrukare ur en folksamling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)