Vad gör man när det är otäckt väder ute?

Sitter här och filosoferar på vad som behöver göras här hemma egentligen. Jobbar med att packa och rensa ur gamla papper och saker som ska skrivas rent och lite sådant. Jag har bara svårt för var jag ska börja.

Har inte blivit frisk från förkylningen ännu, utan den har hållt i sig i snart 4 veckor och det börjar gå mig lite på nerverna, eftersom jag inte har smak eller kan äta då jag börjar hosta.

Till råga på allt så har jag ingen aning om vad jag ska skriva om här =) Jag har totalt torka. Maten känns inte heller på topp denna vecka, känns som jag kommit i obalans efter min förkylning bröt ut igen. Så helt ärligt vet jag inte riktigt hur det går denna vecka. Jag har juförsig inte ätit något godis och det är bra, inte en massa fet mat med en massa kolhydrater i. Jag har fotsatt hålla mig till kostplanen (ja utom min pizza, häromdagen, men då blev det bara lite yoghurt på kvällen).

Jag sitter mest och försöker läsa ikapp i bloggar jag har följt, jag hittar dessutom mer bloggar runt om och kollar nu på hur aktiva dem är. Är de tillräckligt aktiva kommer de hamna på länksidan under sin kategori hos mig. Det är bloggar som handlar mest om matmissbruk i olika former. Det är vanliga personer som berättar om sin vardag men framförallt vad som rör sig i huvet på en matmissbrukare.

Så det är en del att läsa just nu. samtidigt som jag skriver på min sk självbio, där jag berättar om mina år som matmissbrukare, och hur det ledde till där jag är idag.

Jag ska även försöka skriva lite allmänt om matmissbruk och har även börjat fundera på om jag inte ska skriva lite mer om självhjälp.. Skriva en form av självhjälpsprogram- Men jag är osäker på om jag verkligen kan det, om jag har de rätta verktygen. Jag kan ju inte på något sätt se om det hjälper andra, om det har någon verka. Men helt klart är att det är en dröm att skriva ett självhjälpsprogram för matmissbrukare. Så jag har börjat fundera på det, och leta efter en massa material.

En bok för inspiration och som ska inge hopp om att även om livet verkar mörkt finns det en gnutta ljus och jag vill hjälpa er att nå ljuset.
Som ni ser jag har en hel del tankar som bara väntar på att få tränga sig ut ur mitt huvud.

(ursäkta alla stavfel, ska börja skriva inläggen i word så jag kan rätta dem innan jag publicerar dem).

Kommentarer
Postat av: Emilia

Hej Nadia! Det verkar som att du har manga jarn i elden och massor att gora! Glom inte att vara snall mot dig sjalv med tanke pa forkylningen..! Matmissbrukshandbok tycker jag later alldeles ypperligt! Pa nagot satt hittar du din nisch och dessutom har du egen erfarenhet. Min personliga asikt ar att mat maste associeras och upplevas pa ratt satt. Vad ratt satt ar maste man definiera utifran sig sjalv, eller hur? Sjalv sa ar mat for mig halsa och nagot som kroppen behover och pga den definitionen valjer jag bort sant som jag inte raknar till mat, t ex godis och annan utrymmesmat. Forstar du hur jag tanker? Jag vill fylla min kropp med sant som ar bra. Marker i o f s nu att det blivit lite obalans med for mycket kolhydrater, men det far jag balansera nar jag kommer hem (fredag).



Ta hand om dig, och hoppas att du blir frisk!



Emilia

2009-07-08 @ 20:15:17
URL: http://enemilia.blogg.se/
Postat av: nadia karlsson

Förstår verkligen vad du menar. Och det är just det att komma till det stadiet att man kan och vill välja själv. Att man finner balansen för sig själv med kosten. Det är synd att det inte finns så många ställen i sverige där de ger den formen av hjälp som leder till det här, utan de flesta står efter några år på ruta 1 igen.



Man behöver inte så mycket bara en putt i rätt riktning och få en aha upplevelse, så man förstår, då är det så mycket enklare att gå vidare.



ibland kan det vara nyttigt att tappa balansen, men ännu viktigare att kunna återta den igen. (förkylningen är på väg at bli bättre, så det är jätte skönt).



kram nadia

2009-07-09 @ 14:12:45
URL: http://mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)