Trotts abstinens i 3 år.

Trotts att jag varit abstient från mitt matmissbruk i 3 år, är jag inte en hel människa. Jag har fått skov emellanåt det erkänner jag. De har varit olika långa och betett sig på olika sätt. Men dessa skov har jag sett som lärdomar för mitt tillfrisknande. De har även visat mig var jag fortfarande behöver jobba med mig själv.

Mina skov har hjälpt mig och påtalat att även om jag har varit abstienent i 3 år är jag inte hel ännu. Jag måste jobba med mig själv och anledningarna till att jag äter. Jag måste vända de dåliga vanorna jag har, till något positivt.

Är ni abstinenta eller på väg in i abstiensen kom ihåg att ett skov inte behöver vara något negativt, något som gör att ni inte kan bli friska. Det är fel. Ett skov ser jag som kroppens och matmissbrukets sätt att visa dig på vad du har missat och vad du behöver arbeta mer med för att uppnå ett långsiktigt tillfrisknande.

Därför är det bra om ni skriver ner när ni fått skoven, vad som har hänt under dagen och hur det har påverkat er känslomässigt. Gör det varje dag, som en dagbok, då när det väl händer kommer ni automatiskt skriva om just det som utlöste återfallet.

Denna insikt är ett av dem som var avgörande i mitt beslut att inte läsa till beroendeterapeut ännu. Jag är redo för utbildningen och studierna, men jag är inte redo att ta mig ann arbetet som sker efter utbildningen. Arbetet med att hjälpa och vara ett stöd, arbetet med att lodsa den beroende i sin väg mot abstinens.  Jag är inte redo att göra det arbete som kommer efter utbildningen.

Detta är en av anledningarna till att jag genomgår KBT metoden (självhjälpsprogram) för att gå ner i vikt. Jag vill jobba med det där underliggande, de orsaker som gör att jag har mina hetsätningar och hur jag ska göra för att förhindra dem från att komma tillbaka.

Det är en helt ny väg att gå men det känns väldigt bra. Jag har även börjat bygga upp min självkänsla och snart kommer jag vara en ny hel människa inte bara i mitt ätande, men även i min självkänsla och i mitt självförtroende.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Jag hade och var svårt sjuk i anorexia men sedan gick det över till överätningsattacker och har nu pågått i snart ett år. Jag gör inte av med maten på något sätt och detta gör så att jag går upp i vikt mycket och snabbt. Jag har perioder då jag svälter mig och gå ner i vikt sedan börjar jag äta igen och går upp i vikt. Jag har inte berättat det här för någon, inte ens mina föräldrar. Jag skämms så mycket över det och vet inte vad jag ska göra, jag kan inte sluta att hettsa. Jag mår så grymt dåligt över det här och isolerar mig helt från folk.

Skriv gärna tillbaka och ge mig något tips!

Kram!

2010-02-25 @ 07:18:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)