Kostråd för sockerberoende.

Jag har fått frågan vad jag rekommenderar för kost till någon som är sockerberoende.

Då måste jag ju faktiskt vara ärlig. Det finns två koster jag rekomenderar för dem med sockermissbruk och för dem som vill bli av med sitt beroende.

Det är både GI och LCHF. Jag vet att LCHF fungerar, då jag själv åt det i mer än 7 månader. Det dämpar sockersuget och gör att åtminstone för mig, så att man kan hantera det. Jag kunde äta chokladmousse utan att äta ihjäl mig tex.

Jag fick bättre hy och mådde kanon i mage och hade ingen orolig mage alls. Jag blandade dessutom in lite GI mat och det funkade fortfarande utmärkt.

Däremot gick inte jag ner i vikt på kosten, och just nu är det mitt huvudproblem, då jag inte mår bra och kan fokusera på resten av mitt liv så länge jag inte känner mig bekväm i mig själv.

Men det finns jätte många andra som har gått ner i vikt med detta. Ta bara Anna tex som skriver bloggen "Vägen från 137 kg"

Sen finns det fler som kan intyga om viktminskning på kolhydrater i fokus.

Kostdoktorn
skriver om de hälsovinster man får samma sak gör Dr Annika Dahlqvist. Även Bitten Jonsson som är ledande inom sockerberoende problematik rekommenderar dessa koster mot sockerberoende. (Är du dessutom diabetiker, kan du läsa om detta, många lir hjälpta, dock ska sådant ske tillsammans med behandlande läkares överblick).

Men så finns det vi som inte går ner i vikt av den. Några har gått upp och andra har gjort som jag stått stilla i vikt utan att nått händer. Det är sådant man får räkna med. Jag vet att så snart jag når min målvikt (eller rättare när jag trivs med mig själv och inte känner viktminsknings stressen), kommer jagåtergå till denna form av kosthållning. Men innan dess ska jag lära mig att äta normala portioner (det gör jag nu under tiden jag går ner i vikt). Annars har jag en tendens att överäta på dessa kostråd.

Det finns även matmissbrukare som har blivit hjälpta med dessa koster. Allt är individuellt och jag tycker det är viktigt att man provar sig fram och försöker lösa sina problem ett steg i taget. Gör inte allt på en gång, då blir det bara fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)