Äggmjölk

Helt otroligt vad bra det här var.  Ni kommer rynka på näsan när ni gör detta, men ge det en chans. Detta är grymt och det bästa nu kan ni med gott samvete dicka varm choklad utan mjölk.  Det funkar även som utbyte mot grädde i kaffe och te. Det här gjorde mig lite salig faktiskt. (billigt blir det också)

I foumet på kolhydrateri Fokus kallas det så fint för:



Äggmjölk/grädde.
 2 äggulor
30g cocosfett (cocosa pure är ett hälsokost cocos fett som inte smakar och doftar kokos, det finns att köpa på både nätet och i hälsokost butiker.)
20 g Smör (jag anvvänder normalsaltat, då lite salt förhöjer smaken)
3 dl vatten

kryddning:
Kanel & vaniljpulver
Bär (valfri sort)
vaniljpulver.
Kardemumma & vaniljpulver (en gnutta muscot)

Gör så här:

Ta fram en mixer, jag använder en sådan man har till drinkar och smothies. Knäck i två ägg (hela).
Väg upp cocosfettet (vill ni ha ett smaklöst cocosfett, kan ni använda cocosa pure, det finns i hälsokosten samt att finna på nätet), och Smöret jag använder normalsaltat, då lite salt förhöjer smaken). Töm i 3 dl vatten.

Ställ detta på plattan och slå på, smöret kommer smälta och vattnet kokas upp. När smöret är kokhett, och smöret smält. Häll det i mixern på äggen, och starta kör på för fult och kör tills det svalnat lite. Sedan smaksätter ni med valfri smak. (jag använde lite kanel, 1/4 tsk vaniljpulver, så eftersom det är morgon har jag även i 1 msk psyliumfrön och 1 msk linfrön (dessa kan ge lite av en bismak i drinken). Kör en liten stund till. Töm upp i glas och avnjut.

Denna går att använda både kall och varm, dock ska den inte värmas på spis igen, eftersom risken är att den skär sig och blir grynig.

Det är viktigt att vattnet är hett då äggen ska bli tillagade. Speciellt äggvita (om ni har i det) är inget bra att äta rå. men när du kör med hett vatten, så tillagas äggen (det vet du eftersom det tjocknar), Då är det ingen fara för konsumtion. Vill ni ha det kallt, låt det bara svalna.


Ok en rättelse från mig, jag har gjort om detta recept lite, pga hur jag mår efter en dag på bara detta. Inget jag rekommenderar till någon att göra. Dock kan jag rekomendera det som ersättning för grädde och mjölk i kaffe eller te. (Eller att göra varm choklad på).

Men ingen bör dricka det som kosterättning, jag har fått grym huvudvärk och kommer därför dra mig tillbaka. I morgon ska jag köra på med atkins i stället så får vi se hur det går.

 


Kommentarer
Postat av: Celia

Om du är hälsomedveten ska du INTE använda kokosfett i seilverpaketet som du köper i vanliga affärer - det är mycket onyttigt fett! Köp istället Cocosa naturellt kokosfett i Hälsokostaffären. Det smakar inget och funkar dessutom ypperligt att steka mat i då det tål mycket höga temperaturer.



Lycka till!



LCHF-hälsningar från Celia

2009-02-23 @ 11:33:28
Postat av: nadia karlsson

Tack för att du påminde mig. Jag har försökt få bort silverpaketet ur en massa recept då jag inte vill stödja Unilever längre. Men har missat det på många ställen.



Hittar du det fler gånger i någon av mina texter, hoppas jag att du är så snäll och påtalar det så jag kan göra ändringen.

2009-02-23 @ 19:18:15
URL: http://mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)