Fläsksvål...

Nu tänker några att jag är helt sjuk i huvet. Men detta är nog det bästa snackset vi som äter enligt lchf kan göra och köpa (om vi inte gör några kex, eller grönsaks chips förstås).

Det finns två recept på att göra detta. Jag gjorde det första av dem idag (bild lägger jag in i morgon).

Fläsksvål 1

  • Ta fläsksvål skär bort sp mycket fett ni vill. (jag brukar få det så fritt som möjligt, bara för att det blir godast då tycker jag)
  • Salt svålen rikligt (använder ni bit från rimmat fläsk kan ni hoppa över detta)
  • koka svålen i 30 min
  • Ta fram en långpanna och sätt ugnen på mellan 200- 225 grader,
  • lägg svålen i pannan och in i ugnen.
  • det tar ca 45 min kolla på färgen ni själva vill ha eller smaka av emellanåt.
  • När det är färdigt ta fram och låt rinna av på papper.
  • salta lite medans det är ljummet, och ät lumma
När det börjar poppa och frasa i ugnen så är det på god väg att bli färdigt. Då tillagas det ordentligt. Det skvätter en del i ugnen, så det blir till att rengöra efter tillverkningen, men det är det värt.

Fläsksvål 2
(dessa har jag inte provat ännu, gör ni det får ni gärna säga till om hur det blev)
  • strimla svålen
  • koka i 30 min
  • Lägg i långpanna och låt det steka i ugnen i 3 timmar på 150 grader
  • Ta fram låt rinna av lite
  • Fritera i ister (olja om man ahr fritös och inte vill ha i cocosfett i den).
  • när de är gyllene och fina är de klara
  • Låt rinna av på hushållspapper.
 
Fläsksvål använder ni antingen, den som rinns på rimmat fläsk i affären. Det är en mindre bit och lite sämre kvalite än den man kan beställa i charken. Använder ni rimmad, hoppa då över saltningen.  ska ni krydda gör det för dem i ugn, innan de går in i ugnen, för de andra efter.

Ska ni beställa hem svål i charken, säg till gärna minst 2 veckor före det brukar uppskattas. (vad det kostar kan jag inte säga då det kan skilja sig från leverantörerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)