Hur du lyckas gå ner i vikt.

Det finns många dieter som gör att du lyckas gå ner i vikt. MEN de hjälper bara för stunden. Jag har själv många gånger kört med typen pulverdieter, viktväktarna etc. Men alltid har jag fallit tillbaka och gått upp mer än det jag gått ner redan. Jag ser nu detta som tillfälliga lösningar som dessutom skadar dig mer än det hjälper (under förutsättning att det inte är något du lever med resten av ditt liv). Genom att jojobanta som det kallas, där du går ner för tex en fest eller sommaren och sen går upp i vikt igen för att bara fortsätta kan förstöra dina ben. (alltså benen i kroppen ni vet de hårda och vita vi har). Man kan speciellt som kvinna drabbas av benskörhet.

Att försöka gå ner i vikt genom att banta leder till stress. Stress i sin tur frigör hormon som gör att kroppen lagrar fett lättare. (börjar ni se jojo effekten av att banta).

Jag har själv bantat ner 10 kg av mina 30-35 (vet inte exakt vad det är nu, ska kolla det på söndag). Men jag vet också att jag lika lätt kan gå upp dem igen om jag inte är jätte försiktig. Nu har min kropp dessutom stått stilla under en längre period och vant sig vid den nya vikten (det gör man inte nä rman jojobantar,d å får kroppen ingen chans att anpassa sig vilket leder tillviktuppgång).

När jag gick enr mina första 20 kg gjorde jag egentligen inga förändringar i kosthållningen, annat än att jag började motionera mera. Dock inte på gym utan genom prommenader.

Jag tror på det här med at tmår du bra och stressar mindre över att gå ner i vikt så kommer det av sig själv, och snabbare. Du gör samtidigt omedvetna val med maten vilka också leder till att du äter mindre och bättre. DU börjar lyssna på kroppen och får mer energi till att göra andra saker. Men framförallt du får mer energi till att leva och känna dig lycklig.

Jag har nu fått ett nytt jobb och även om jag inte vet hur länge jag får vara kvar och jag bara registrerar beställningar, känner jag att jag längtar till jobbet när jag går hem. Varför, jo jag har turen att ha så bra arbetskamrater som gör att jag vill gå tillbaka.

Jag mår helt enkelt mycekt bättre. Jag har dessutom börjat lära mig hur jag själv är när det gäller mat, vad jag kan äta och vad jag inte kan äta. Men viktigast varför jag äter. Är det för att jag är hungrig ? Är det för att jag är deprimerad ? Är det för att jag har tråkigt ? Ja jag har helt enkelt börjat ta reda på varför jag äter och vad jag äter i de sittuationerna.

Jag har också börjat skriva matdagbok, där jag skriver upp vad jag äter. Jag skriver INTE ner hur mycket det väger, det jag äter Utan i stället kan jag beskriva tallriken halva med grönsaker, 70 % av den andra med kött och resten med tex potatis eller sås. Det är ett bra sätt för mig att äta och jag kan äta NÄSTAN vad som hellst. Jag äter inte vitt mjöl, pasta, vitt ris. Jag äter bara potatis någon gång och då är det som en del av grönsakerna. (tidigare var det huvudmålet för mig, vilket idag är köttet eller fisken). Jag tror inte på att väga och mäta det man äter, då det lätt går överstyr. Ät det ni mår bra av, ska ni ta en gång till ta mer sallad, eller vänta en stund (minst 40 min), ta en kopp te och en frukt eller liknande, om du fortfarande är hungrig.  (Jag ska ta en bild på hur min tallrik ser ut när jag äter med grönsaker och tillbehör).

Jag har börjat lära mig vad som funkar för mig. Jag har min biokemi och jag måste testa mig fram för att se vad som passar för min del. (Jag kan tex äta äpplen och frukt om jag blir godis sugen, medans andra inte kan göra det, för att de överäter dessa). Jag kan INTE äta torkad frukt då det är för sött och jag kan ite sluta när jag börjar. Jagkan äta bär med laktosfri grädde (laktosfri, då ajg inte blir illamående av det). Men jag kan inte äta glass, då kan jag inte sluta.
 
Men framförallt försök finna ett inre lugn och hitta tillbaka till det som gör dig glad. (försök undvika det som gör dig deprimerad och uttråkad). Har ni dock saker som drar ner humöret riktigt mycket planera in en dag när ni gör det, se till så ni inte gör det på fastande mage etc. Själv har jag det när det gäller att betala räkningarna. (i alla fall när det var så att jag  hade soc bidrag och skulle lämna in ansökningar hit och dit och väntetiden på pengar var lång). Menjag tar en dag och så betalar jag räkningarna då, men jag surar bara en dag och inte mer, det är det jag kan tillåta mig själv att göra. När den dagen är över så surar jag inte mer. Då är det redan gjort och det är över (ok om jag efteråt är helt black, då förstår jag att det är svårt att resa sig igen, men skulle det hända finns det proffitionell hjälp att få).

För att lyckas gå ner i vikt måste man trotts allt röra på sig på ett eller annat sätt. Det räcker med 30 min promenad varje dag, det hjälper dels till att gå ner i vikt eller behålla vikten. Men man vinner också anant, skelettet stärks, blodcirkulationen går igång (visste ni att promenader och cykling hjälper på celuliter). Och mycket annat.  Man får en chans att hämta andan, rensa huvudet, och andas ut. Frisk luft och solsken som alltid piggar upp. (regnar det så är luften frisk att andas, inte så kvav och tung).

Så för att lyckas gå ner i vikt, försök att stressa mindre över att lyckas, "Skynda Långsamt". Rör på dig och fundera på varför du äter som du gör.

Nu när vädret börjat bli så fint, våga ut och gå. Men glöm inte vattnet ni gör av med mycket även om ni bara sitter i solen en stund. Drick minst 10 liter i veckan, så håller ni en god vätskebalans.


Angående celuliterna (vet at tmåna vill ha svar). Jag har nästan inga kvar och jag har varit stor. Men när jag började prommenera och i samma veva dricka mycket vatten, så började de försvinna. Jag frågade  min läkare om detta och han berättade att celuliter är härsket fett som ligger under huden. Rör man på sig genom tex promenader och dricker mycket vatten, samt inte badar i för varmt vatten, så hjälper det.
Det går inte över en natt men det går på några månader. Prova så får ni se. Jag känner att trotts att jag fortfarande är stor vågar jag visa benen för jag har inte celuliter som jag skäms över, de som finns de kommer försvinna. Det finns de som är mycekt smalare än mig som har grymt mycket mera. Så jag har det bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)