Aktiesparande,Vapen & Välgörenhet, dubbelmoral ???

Jag vet jag är arbetslös. Men man måste i alla fall planera inför framtiden och vad man ska spara i. Då har man det avklarat när den dagen kommer, då man har ett jobb och kan börja spara i något som ger avkastning.

Satt för några veckor sedan och funderade på det här med avkastningen. Det är finanskris och då blir det dåligt med avkastning för de flesta.  Men det finns några få saker man kan spara i som det än så länge ligger tyst om och det är som ni alla säkert vet.

Vapen, Olja, Tobak, Godis (jag tror det i alla fall)

Vapen, ju mindre pengar det blir detsto mer slåss folk, och emr pengar går in i vapenindustrin.

Ni som nu skriker över detta spartips, Jo faktiskt, även våra politiker och andra "rika" människor har fattat detta och lägger aktierna här. Samma sak med olja, tobak och godis, som folk ständigt köper och som är farliga för människan. (korkade vår ras är egentligen, som köper det vi vet är dåligt)

Men sen är jag en som är en jävel på att köpa hem eco, fairtrade, ge till välgörenhet för sos barnbyar etc.

Då kom diskussionen upp. alla som nu köper aktier i tex Vapen (Bof***s) tex som producerar vapen, s**b som ocks¨gör det (lite större som man åker i).  De av dem som nu handlar här och ger till välgörenhet hur tänker de egentlgien.??

Ger man till välgörenhet för att döva sitt samvete över att man får rikedom genom aktier, eller ger de till välgörenhet för att skapa ännu mera konflikter i världen. ??

Eller ger dessa människor inte till välgörenhet?

Men framförallt de som gör båda hur tänker de då ???

Jag kom fram till att jag med gott samvete inte enns för pengarnas skull, kan spara i sådana Aktier så länge jag ger till välgörenhet, oavsett vilken välgörenhet det än gäller. Jag är trotts allt människa med ett samvete och så penga hungrig är jag inte ännu (ni får sparka mig när jag om 10 år gör det i alla fall).

Men ärligt.

De som sparar i aktier för företag som producerar vapen och därigenom stödjer krig, och samtidgt ger till välgörenhet. Måste vara de största Dubbelmoralisterna (kom inte på ett vettigt ord), som finns i denna värld.

Om det finns någon där ute som läser detta och känner igen sig själv eller någon annan, kanske kan förklara för mig hur man gör, för jag fick ångest av bara tanken när jag kom på vad jag hade sagt till mamma.

Vad är pengar egentligen värt ??

Kommentarer
Postat av: Kalle

Afrika är fattigare idag än för 25 är sen, trots all välgörenhet och allt bistånd. Redan på 60-talet engagerade vi oss som små barn i Biafra katastrofen. 40+ år senare så är det lika

illa. Så är tex välgörenhet lösningen?

2008-12-23 @ 00:54:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)