Kosten på mitt sätt,....

Jag har börjat skriva på kosten som jag äter efter. Eller rättare som jag har börjat gå in på allt mer, hoppas jag.

Eftersom jag är matmissbrukare och sockerberoende, vet jag nu vad det är mitt beroende går igång på.

först och främst är det godis, och sötsaker. spelar egentligen ingen roll vad för form det har, men det finns där hela tiden.

Så är det kolhydrater främst i form av pasta, pizza, hamburgare (då mest brödet), Bröd i alla dess former.

Så har jag lite men inte lika mycket som de ovan nämnda, men fett i form av smör, såser och liknande.

när du är beroende av kolhydrater och godis är det bara att börja utesluta de sakerna ur kosten, du börjar äta mindre kolhydrater och byter ut dem mot det som du faktiskt klarar av att äta. Samma sak med godis byt ut och finn alternativ till det du älskar, och ät inte så ofta.

När det kommer till fettet, måste jag lära mig att äta rätt mängder, eftersom lightprodukter är absolut förbjudna för en med sockerberoende, då de oftast är smakförstärkta med socker i olika former, för att kompensera för den låga fetthalten. Så det blir inga lightprodukter.

var står jag då idag.

Godis och liknande har jag mer än halverat i mängden, från nu är det tillåtet en gång i veckan och då för max 25 kr. (Kanske detta kan lägga band på mig innan jag utesluter det helt/delvis i kosten).Så småningom kanske jag äter godis någon gång varannan månad, men då sådant jag vet att jag kan hantera.

Kolhydraterna då? Där går det sämre just nu eftersom jag har lite ont om åengar och försöker spara, så äter jag kanske lite för mycket speciellt av bröd. Däremot har jag börjat ta bort pastan och tar fullkornsris eller rå ris, de gånger jag inte kommer undan. (det har lägre GI än pasta har)

Fettet då, där är det bara mängderna som jag jobbar med, jag har äntligen klarat av att ta bort lightprodukterna ur min kost, så nu jobbar jag på mängderna och än så länge går det bra med detta, helt klart bäst om man jämför med ovan nämnda.

Lite så här äter jag (ska skriva en mer formell text) Det här är en blandning av sockerberoende rekomendationen, GI, LCHF, och stenålderskosten.

Men som sagt jag ska skriva upp min kostplan lite mer överskådligt och punktat för att det ska bli enklare att läsa. När ni gör en sådan omläggning som denna är det viktigt att tänka på att man tar en sak i taget, dels för att kroppen mår bäst då och dels för att du inte lessnar på att göra förändringen lika snabbt.

Men jag känner att min förändring måste komma nu, för min kropp mår inte bra, jag har gått upp lite under sommaren och väger idag runt 86-87 kg och det känns. Jag har ont i fötterna och knäna. Så får jag ont i ryggen ibland när jag ligger ner (sover) för länge och stilla.
Jag mår psykiskt dåligt av denna vikt och mitt humör svänger.
Jag är ständigt trött och får ofta huvudvärk, något ja ginte fått tidigare. Magen spökar också. Jag dricker litervis med vatten och kan inte sluta, är lite rädd för att jag har begynnande diabetes, eller är på väg att utveckla det.

Så nu för min egna hälsa är det dags. Jag måste göra förändringarna, för min egen skull.

Kommentarer
Postat av: Aniara

Lycka till! Jag är i precis samma situation själv, vissa saker triggar mitt sötsug jättemycket, det är svårt att veta vad man "klarar" och inte...

2009-10-05 @ 17:42:21
URL: http://aniarasfettresa.blogspot.com/
Postat av: nadia karlsson

Det är en jobbig process där man tar varje steg försiktigt och aldrig vet om man trampar på en mina. Men det går,jag har klarat det förr och vet att jag kommer klara det igen.



Måste bara klara mig förbi de tre första veckorna som är svårast, och då blir det minimalt med socker, sen blir det början på att ta bort mjölet igen. Så in på gi och lchf . Så nu tar jag ett steg i taget i stället för att göra alla förändringar på en gång.

2009-10-06 @ 12:58:24
URL: http://mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)