Tack för hjälpen

Nu känns det bättre. Fick ett mail med en påminnelse.

För mig är det nödvändigt att kolla kalorierna, inte för att gå ner (nu blir det det också juförsig). Men Jag är en före detta överätare. Vi kan inte äta med ögonmåtten då vi inte kan uppskatta med bara ögonmåttet hur stora portioner vi ska äta.

Så därför fick jag tips av en tjej som mailade mig. Hon sa att börja med en låg mängd kalorier, aldrig under 1400 kcal.

Så ökar jag allteftersom. När jag står stilla vet jag hur mycket jag kan äta för att stå still,och då minskar man ca 600 för att gå ner. i vikt.

Eller som hon skrev, tar man ett steg i taget. Äter så jag går ner (rekomendationen från företagshälsan är mellan 1400 och 1890 kcal).

Så ta en sak i taget liksom. Jag börjar med att försöka nå min målvikt och under tiden som jag minskar ska jag också räkna ut hur mycket kcal jag ska äta för att stå stilla. Ev tar man det i efterhand.  Men att jag allid ska ha koll på hur mycket jag äter. Genom att registrera och väga maten. Efter ett tag kanske jag lär mig hur stora mängder jag kan äta. Men jag kommer troligen inte kunna sluta väga och äta maten förrens om flera år. Jag har trotts allt varit fri i över tre år. Men tendenserna till att det kommer tillbaka finns hela tiden. Därför är det för mig nödvändigt att göra detta.

Det känns lite tråkigt och jobbigt men det är inte mycket man kan göra åt det. Jag kanske aldrig kan sluta, och då får det vara så. Men jag vet att jag kan nå mitt mål med hjälp av dem som mailar mig och med era läsares stöd.

Som en "nykter" överätare, får man lov att göra uppoffringar, och detta är en av dem.   Som tur är har jag MåBras hemsia och där kan jag kolla mitt dagliga kalori intag. Och från måndag kommer jag börja registrera allt jag äter igen.

(detta innebär inte att jag kommer äta en massa lightprodukter. Jag kommer fortfarande välja så naturlig mat som möjligt, med skillnaden att jag ska tillåta mig att äta lite majs ibland, och så mycekt grönsaker som möjligt. Jag kommer även börja med min gröt på mornarna, och sedan äta vanlig mat resten av dagen, minst 3 ggr per dag gärna med 2 mellanmål.)

Så återigen tack, du poängterade något för mig som jag inte hade en tanke på. Ja Jag har kommit långt i mitt överätande. Men för att kunna komma vidare är det dags att jag har koll på hur mycket jag stoppar i mig för att inte börja gå åt fel håll. Så ska jag se till att jag dricker ordentligt med vatten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)