Våga unna er.

Kan bara inte göra annat än att hålla med en av mina läsare:

Marie 
om kolhydratsfri (sockerfri) Choklad.:
Vill bara avråda er alla att avstå från maltitolet som är en riiiiiktig sockerbomb! Som diabetiker har jag svårt att hitta god och vettig choklad och när jag och gubben testade maltitol (han har också diabetes) fick vi chockartat högt blodsocker båda två. Så ni som tål vanligt socker, unna er en lyxig fin choklad någon enstaka gång istället!



Det är det bästa jag hört på länge. Att man om man ändå äter choklad elelr något med socker i, när man väl unnnar sig kan man lika gärna ta något med riktigt socker i.

Sockerfria produkter innehåller ofta konstgjorda sötningsmedel, och det har visat sig att vissa av dessa inte är så hälsosamma. Som tex Aspartam, Malitol som i chokladfallet, är dessutom laxerande vid för hög konsumtion, och är något som finns i bland halstabletter.

Köp hellre ett sötningsmedel som är naturligt, tex Stevia som är en ört. Men annars ta någon gång lite riktigt socker i. Det är bättre än alla dessa kemiska. Men väljer ni socker finns det raffinerat, och oraffinerat. Jag skulle välja det oraffinerade, som inte har blivit lika hårt behandlat.

Så i stället för att välja alla dessa konstgjorda sötningsmedel skulle ni i stället välja riktigt eller ett naturligt.

Har ni däremot sockerberoende, i dag skulle jag inte rekomendera er att använda något av dessa sötningar, utan att första haft kontakt med någon proffitionell, som kan ge er de rätta kostråden för någon med sockerberoende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)