Vikten av 1 sak i taget.

Som ni vet gör jag alltid allt på en gång. Det är INTE hållbart, utan leder oftast till stress. Jag hindrar mig själv från att lyckas.

Jag har inte mitt överätande kvar längre. Däremot är jag tillbaka i perioder när jag äter väldigt mycket godis och kakor. Alltså sockerberoendet är inte 100 % borta ännu.

Dessutom är jag fortfarande överviktig och känner att jag behöver jobba på det.

Jag jobbar även aktivt med att stärka min självkänsla och går igenom självhjälpsprogrammet för matmissbrukare. Alltså boken jag köpte.

Jag tror starkt på at tman ska finna det som passar dig bäst. Alltså kan man inte ta hand om allt på en gång. Och i framtiden kommer jag behöva påminna mig själv om det, då jag kommer få patienter som behöver ha hjälp med detta. De kan sitta med flera saker att ta tag i och då får man dela upp det.

För mig sitter vikten som största hindret och nyckeln för allt. Kommer jag bara tillrätta med den kommer allt annat att lossna. (för andra kan det vara något annat som behöver fixas innan de kan ta hand om sin vikt). Man måste se till individen och göra det som är bäst för honom/henne. Det är alltid svårast att ta hand om sig själv.

Men matmissbruket (alltså överätandet, har jag någelunda bukt med skulle vilja säga 80-90 % (närmare 80 än 90).

Vikten är mitt största stressmoment just nu, och det jag behöver ordna innan jag kan gå vidare (känner jag).

Sockerberoendet, är mitt största problem egentligen, då jag enbart går på vilja för att hindra mig själv. (men med god planering kommer det försvinna, dock aldrig till 100 % . Jag kommer däremot lära mig att leva med det och hur jag ska hantera det.

Men får jag bara ordning på min viktminskning vet jag att det andra kommer tätt efter. Så nyckeln för mig är men jag orkar inte med dieter. Utan ajg kör som jag gjorde det första året när jag gick ner 20 kg. Äter det jag vill, men mindre. Funkar det så blir jag överlycklig.

Hur mycekt är det jag ska gå ner då? Jo jag har 20-25 kg kvar att gå ner. Men jag tänker låta det ta lite tid. Vi får helt enkelt se hur det går och när vi är i mål . =).

Jag ska försöka föra en matdagbok här också över vad jag äter. Så får vi se hur det går.

Så hur går vi till väga då i vilken ordning ?

1 viktminskning
2 sockerberoendet 

(parallelt med detta kör jag upp matmissbruket till 100 %)

Självkänslan jobbar jag på samtidigt. Den kan inte bli annat än bättre känns det som. (detta kommer parallelt med det övriga).

få rutin på motionen igen.

Men så ser mina två huvudmål för framtiden ut. Nu känns det mycket bättre och motivationen är på topp. Jag kör det som funkade för -20 kg under ett år. Jo det jag känner för. =)

Motivationen är på topp.  Nu känns det inte så tungt och stressande att gå ner i vikt.

Kommentarer
Postat av: Emilia

Hej tjejen, nu var det några dagar sedan jag var inne på din blogg och du bokstavligen spottar ur dig inlägg, vad roligt! Så här får jag kika in mer :)



Du skrev i något inlägg om matplanering, att du vill få in det så att det blir ordning och reda på måltiderna. Och det behöver inte vara svårt - snarare kommer du att "vinna" tid genom att planera i förväg vad du ska äta etc. Mitt förslag är att du har "Möte " med dig själv och kollar vad som finns i kyl och frys. Sedan gör du en meny för veckan. Handlar sedan det som fattas. Jag har testat och det har gått bra. Sedan gäller det bara att få rutin på det.



Lycka till

Emilia



P.s du kanske vill hoppa på min 20-veckors utmaning?

2009-06-05 @ 22:43:26
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)