Sill och färskpotatis.

Det är nog det viktigaste för mig på midsommar.

Sill speciellt två sorter, senap och skärgårds sill. (Sen klarar jag mig bra). Färskpotatis är ett måste (kokad i dill). Men det ska hellst vara så små potatisar som möjligt. Färskpotatis har även ett lågt GI så det är bättre att äta en anna potatis. För er som äter GI.

Så har vi gjort silltårta eller åtminstone lagt ihop den eftersom den ska vila över natten. (den blir godast då). Så i morgon kommer recept och bild på den färdiga tårtan (om ni har kvar matjesill så spara den till dess).

Däremot har jag inte varit iväg och kollat på någon dans i år, utan valde att bara vara hemma och ta det lugnt.  Dessutom behöver man då inte bekymra sig om något speciellt att äta.

Till efterrätt blir det ekströms kladdkaka, mest därför att jag har så mycket sådant i frysen (blir lätt så när man jobbar på fabriken, men vi får se hur länge vi behövs där).

Ska fortsätta på mitt skrivande av testerna som ska publiceras om mitt matmissbruk och mitt överätande, sitter med det nu, och förhoppningen är att jag ska ha den första texten klar på söndag kväll (tänkte skriva en serie om det, så får vi väl se var det slutar). Ska även fortsätta med mitt läsande i självhjälpsboken, så kanske jag kan börja skriva lite små självhjälps tips. Så ska jag även försöka skriva ner lite olika ställen dit man kan vända sig för att få hjälp. (ni som läser om ni har något ställe eller någon person som hjälpt er som kanske jobbar aktivt med det, maila mig gärna eller skriv en kommentar (ni får vara nonyma), det skulle kunna hjälpa fler om de kunde få den informationen).

Dessutom har jag hittat en massa information på internet som jag vill dela med mig av, i form av länkar och texter. Mycket har jag även hittat som jag kan tänka mig skriva om lite så det är mer lättförståeligt för den som inte suttit i detta beroende.  Eller de beroenden som går hand i hand med överätning, matmissbruk. Som tex shoppingberoende, främst övershopping av mat. Men även andra saker.

Som ni märker börjar det bli mer struktur och mer texter är på väg, det lovar jag. Det finns så¨mycket att dela med sig av, jag hoppas kunna samla så mycket som möjligt här, för att göra informationen lättillgänglig och visa att det kan faktiskt finnas orsaker som människan inte kan styra bakom den övervikt och fetma som i dag drabbat västvärlden hårt. Ni är INTE lata och odiciplinerade, ni kan mycket väl ha sjukdomen Matmissbruk, hetsätning, överätning. Ett BEROENDE som styr kroppen och hjärnan. Hjälp finns att få och ni kan bli friska.

Ni är inte ensamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)