Nu är det nog.

Från och med måndag kommer jag börja registrera och väga och mäta allt jag äter igen. Jag måste helt enkelt få bättre koll på vad jag stoppar i mig, så kanske viktminskningen går igång igen.

Jag kommer då lägga ut min mat som jag äter här i inläggen, så ni får se. Ni kommer även få endel recept igen. Jag kommer dock äta väldigt mycket lätta produkter. Något jag egentligen inte vill, men måste göra i början, för att kunna ta hand om mitt matmissbruk igen. Så får jag succesivt byta ut dem mot fullfeta produkter allt eftersom kilona försvinner. Det funkar för mig och nu frågar sig någon. Men sen när du slutar registrera det du äter då ? Vad händer när du byter tilbaka från lightprodukter.

1 jag kommer inte sluta registrera min mat och skriva matdagbok. För mig är det nödvändigt att jag gör det så jag verkligen får koll på vad jag stoppar i mig. Genom min matdagbok kommer jag förhoppningsvis även få bättre koll på mina vano med maten och känslor tillsammans.

2 När jag byter tillbaka succesivt, kommer jag samtidigt anpassa mängden så jag verkligen lär mig vilken mängd jag kan ta av standard maten. Jag måste helt enkelt lära mig att äta mindre. Och det gör jag inte om jag byter allt på en och samma gång.

Så vi gör alltså så att vi börjar helt om från förra sommaren. Så får vi se var vi hamnar.

Recepten som kommer läggas ut, blir en liten blandning av olika saker. Alla recept kommer kunna anpassas efter den kosthållning ni själva äter.

För en matmissbrukare är det nog nödvändigt att försöka få rutiner på att skriva matdagbok och liknande. Dels för att ha koll och för att komma igång med sitt tillfrisknande. Jag känner att det nu är dags för mig.

Jag kommer börja ta bort allt det där onyttiga redan från och med idag. Jag kommer börja succesivt att anpassa så jag äter mellan 4 och 5 gånger per dag. På söndag kommer jag göra i ordning lite färdig mat som jag kan ha till lunch (jo jag kanske får jobba mer i alla fall, får svar på torsdag). Men jag kommer även göra 4 vecko planer. Så jag har färdiga matdagar som jag kan leva efter. Då kan man varje vecka bara köpa hem det man behöver till sin vecka och så behöver man inte handla mer. Då får du även koll på ekonomin.

Så nu får vi se hur det kommer gå med min viktminskning om jag kan få igång det igen.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Du har så sunda och bra idéer :)))

2009-06-24 @ 19:23:28
URL: http://aliciasagalinnea.blogg.se/jela
Postat av: Nadia

Jag har mina ljusa stunder, nu gäller det bara at tjag skärper till mig och håller mig till det hela också ;-) Det är här jag har svårt.

2009-06-26 @ 23:51:56
URL: http:// mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)