Bloggen specificeras.

Just nu sitter jag och skriver om texten till lite olika stycken i bloggen. tex "Om Bloggen" Men även lite annat.

Jag ska specifiera min blogg till matmissbruket och min kamp för att ta tillbaka kontrollen över ätandet. Jag vill få min blogg att bli mer personlig men på samma gång även mer fakta baserad.

Jag kommer fortfarande med en massa recept, men även lite andra kost tips som jag finenr och läser om. Jag vill motivera till att finna din personliga lösning. Visa att ni som läsare akn finna hjälpen på många olika håll och att ni inte är ensamma.

Jag vill visa att fetma och övervikt inte är något att skämmas för. Att det inte behöver vara någons fel att det blev som det blev. Att det finns lösningar, men att man samtidigt måste göra uppoffringar. Att man måste våga släppa taget men framförallt våga prata om det. Överätande är inget som personen i fråga kan hjälpa, de kan mycket väl lida av sjukdomen matmissbruk, ett beroende som gör att de omedvetet äter livsmedel i olika former. Att de inte kan hjälpa det, att det inte är något de kan styra, utan som styr dem som person.

Jag vill visa att vi finns och att vi kanske kämpar mer än många andra.  Genom den ändringen hoppas jag på att jag vågar öppna ögonen på andra, att de som känner igen sig ska våga ta hjälp. Att de ska veta at tdet itne är ensamma att detta med matmissbruk är vanligare än de tror. Att det finns så många flera som är överätare, även om de inte syns lika mycket som en bulimiker och en annorektiker. Med tiden kommer våran sjukdom vara lika accepterad som deras. Men vi kommer få kämpa precis lika mycket som de fått göra för att få sin sjukdom accepterad.

Inom några år tror jag av hela mitt hjärta att våran sjukdom kommer vara mer i det öppna. Att det inte kommer vara skam att prata om det, att det blir lättare att få hjälp mot sjukdomen. Att vi som överätare slipper få dörrarna slängda i ansiktet på oss av sjukvården. Att dietister och kostrådgivare accepterar och har bättre kunskap om oss och kan hjälpa oss. Att människor slutar kalla oss lata och odiciplinerade. Att våran sjukdom är lika accepterad i samhället.

Därför specifierar jag nu bloggen för att i fortsättningen kunna skriva mer om min sjukdom och dela med av mina erfarenheter som jag har och som jag har gått igenom. Men även få ta del av era erfarneheter. För att få min blogg att bli det jag vill att den ska bli kommer jag behöva era erfarenheter, genom er kommer jag lära mig mer om mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)