Psykiskt välmående framför viktnedgång.

Jag har ju kört lågkalori diet ett tag nu, och helt ärligt, SÅ dåligt som jag mår psykiskt nu och hela tiden tänker på godis och mat är inte bra. Jag blir lättretlig och på dåligt humör hela tiden.

Inte har jag gått ner något i vikt heller.

Så jag återgår helt enkelt tillmin LCHF och GI kost. Då mår jag allra bäst, när jag skär ner på kolhydraterna. INte blir jag lika besatt av godis då heller, utan har en jämn blodsockernivå.

Min viktminskning tänker jag behandla genom att behandla orsakerna tillmitt ätande. Alltså kommer jag läsa mer om KBT terapin för övervikt, och jag kommer fortsätta arbeta med min självhjälpsbok för matmissbrukare.

Det kommer ta längre tid innan jag når i mål med min vikt, men samtidigt har jag inget fast datum för när det ska ske.

Jag känner att detta är det riktiga för både mig och min familj. Jag mår helt enkelt inte bra på lågkalori kosten, och då går jag hellre tillbaka till den kost där jag mår bra.

Jag kommer lära mig att ätamindre mängder och jag kommer lära mig att stressa ner. Viktminskningen kommer nog igång så småningom. Kanske snabbare än tidigare när det inte är fokus på det. 

Min vikt är idag oförändrad, så jag kommer packa ner min våg och sen kommer jag inte ställa mig på den förrens jag har flyttat till nya lägenheten. Då får vi se vad vikten säger. kanske slutar jag då stressa över att få en viktminskning, och kan faktiskt gå ner i vikt.

Kommentarer
Postat av: Helena

Good for you! Det är ju just det som det gäller, att hitta den väg som är allra bäst för en själv. Alla människor är olika, och därför är det ju helt naturligt att alla också har olika vägar som de bäst hittar balans i livet på.



Önskar lycka till med allt! :-)

2009-07-16 @ 18:09:50
URL: http://sextiotrekilosovervikt.blogg.se/
Postat av: nadia karlsson

Helt rätt och jag har funnit min väg till balans, och nu kommer jag inte ändra på den. Jag kör på med mitt välmående före allt annat. =)



Det har tagit lite tid att inse, men nu är jag 100 % säker på att det är detta som är rätt för mig.

2009-07-17 @ 10:56:38
URL: http://mnl.blogg.se/
Postat av: Emilia

Hej Nadia!

Jag tror att det är viktigt med kroppsmedvetenheten, att man "känner av" hur kroppen mår vid en viktminskning. Lågkaloridieter fungerar för vissa, men inte för andra, och då är det bra att du faktiskt säger nej och lyssnar på din kropp. Samarbeta med den så kommer det att gå bra. Jag kämpar också på nu, livrädd för måndagens vägning, men jag ger inte upp. Har kommit fram till vad jag vill med min träning, eller åtminstone format en idé. Det involverar MYCKET muskler och egentligen så är vågen inte så viktig i sammanhanget. För det handlar om att jag verkligen MÅR BRA vid fysisk ansträngning och då menar jag i knoppen och kroppen.



Lycka till med KBT-boken!

Emilia

2009-07-18 @ 19:57:08
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)