Stevia

Jag tänkte ge er ett tips på sötningsmedel som inte är framtaget på kemisk väg.  Detta sötningsmedel kommer från växtriket och är framtaget från löv. De är kända för sin sötma och i många andra kulturer är detta det man använder sig av. Det är alltså ett naturligt sötningsmedel.

Forskare har kommit fram till att detta sötningsmedel inte påverkar insulinet och att det dessutom har ett GI på noll.
Dock ska sägas att det är noga med doseringen. Överdoserar du stevia, smakar det beskt och du får en obehaglig smak i munnen.

Du kan inte heller använda stevia på samma sätt som socker, det har ingen jäsningseffekt, och kan inte karameliseras.

Däremot kan man använda det i drycker som man vill ha sötare, i bakverk som inte ska jäsas, till kakor som inte jäses. Samma sak gäller för andra sötningsmedel.

När ni jobbar i köket med stevia våga som med allt annat att experimentera er fram till det ni finner är bra.

Stevia finns i Pulver, tablett och flytande form.

(då jag inte använder stevia jälv, så länkar jag till en av de sidor som har stevia, där kan ni även se bild på förpackningarna. Sweet Stevia )

Lycka till (givetvis kan ni använda suketter och liknande, men det är en kemisk produkt och jag tycker det är onödigt att använda sig av kemiska produkter. Kroppen är skapad för naturliga produkter inte den kemiska som styrs av livsmedelsindustrin och livsmedelsverket.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)