Snart förbjudet med naturlig mat i barnens skolmat ?

För vissa är detta gamla nyheter, för andra är det helt nya. Men i början av december 2008 började politikerna i våran regering diskutera om de ska göra livsmedlesverkets direktiv om skolmaten till lag.

Det innebär att man förbjuder det fett som är äkta, det som kommer naturligt från tex kor.

Lightprodukter som lättmjölk är inte en naturlig produkt och den som säger det, snälla visa mig de kor som ger lightmjölk, för det måste vara en tanig jävel.

I samma veva som skolor och kommuner förespråkar en allsidig kost till barn idag, förespråkar de en fettfri kost, rik på kolhydrater. Det är INTE en allsidig kost. Det behöver inte ta bort kolhydraterna men det kan vara direkt farligt att ta bort fettet. Barn som växer borde äta mera naturligt, de borde få i sig det som naturen har att ge.

Inte det livsmedelsindustrin gör i samma raffinaderier som de gör motorolja, matolja och margarin. Jo för er som inte vet det. Det är samma produkt som det är skapat från.

Man kan fundera på hur alla tänker när de säger att det som är konstgjort är bra för oss. Varför ta bort D-vitaminet ur mjölken för att sedan tillsätta det igen ?

Det här inlägget skriver jag därför att jag tror det är viktigt att inte lägga locket på detta ämne.

Många kommuner har i dag redan gjort ett bestämmande om detta i skolmaten, det är inget som jag skulle önskar mina barn. Jag skulle om jag hade några önska dem en naturlig kosthållning med en blandning.

Ni får göra som ni vill. Jag vill inte att mina eventuella framtida barn ska ha denna kosthållning som livsmedelsverket förespråkar, jag vill att de ska få en naturlig blandning av naturliga produkter. Det innebär lite av allt.

jag vill inte bli fråntagen min rätt som förälder att påverka mitt barns skolgång och den mat de får i skolan.

Att förbjuda ett naturligt livsmedel är käpprätt åt helvete rent ut sagt. Varför ?
Kanske dags för livsmedelsverket att tänka om framförallt regeringen. Göra en lag som styr skolmaten är inte rätt. Låt barnen äta det de mår bra av.

Låt barnen få chansen till en allsidig kost med både fett och kolhydrater, men i en balans. Maten skulle behöva anpassas efter den enskilda individen. Låt den naturliga maten vara kvar i våran kosthållning den behövs.

För mer läsning på området och åsikter från läsare:

Kostdoktorn (kostdoktorn har skrivit flera artiklar på liknande ämne, och de finns länkade i slutet av artikeln)
Kolhydrater i fokus tråd 1
kolhydrater i fokus tråd 2

Detta är något som kommer vara återkommande, och nya saker händer hela tiden. Vi är många som nu följer detta och ropar så snart det blir några förändringar.

Regeringen har under den senaste månaden varit tysta och inte sagt ett ljud, men så snart det rör sig, kommer ni veta det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)