Nu är det på gång.

Sa att jag hade lite mer recept på gång och faktiskt, så det enda jag egentligen ska göra med ett par av recepten är att köpa hem ingredienser och sedan provlaga, för att se hur det blir. Sen kommer det en del recept till. Dock mest kommer alla dessa bakverk. (jag är en gottegris).

Varför har jag mest fantasi för de tjust nu och lägger upp en massa sådant när jag vill gå ner i vikt?

1 jag är kallskänka och det är roligare att göra sådant än att göra riktig mat. Även om riktig mat också är kul. =)

2 i vårat samhälle kretsar nästan allt umgänge runt en fika. Då behövs det alternativ för oss som äter en annan form av kost. Detta för att vi ska kunna ta del av den sk gemenskapen. Dock är det inget som vi kan äta mängder av. men det kan ingen annan göra heller, ibland behöver man känna gemenskapen?

3 De flesta av recepten på desserter och bakverk, innehåller någon form av sötningsmedel. Många inklusive jag är insulinkänsliga, även för sötningsmedel. Eller så har vi det psykiska med att äter vi nått sött vill vi ha mer.

dessa tre saker gör att jag har börjat exeperimentera i köket igen. Varför ska inte vi kunna få en härlig bakelse precis som alla andra, dock med den skillnaden, det ska vara så lite kolhydrater som möjligt och så lite socker som möjligt.  Så ska det smaka gott.

Jag lyckades ju med kokostopparna utan sötningsmedel och de är söta i sig genom kokosen. Jag lekar alltså fram de naturliga smakerna i vissa råvaror. Dock ska sägas att typ choklad är svårt att ha sockerfri och kolhydratsfri, då det finns i de flesta sorter och jag inte känner någon chokladtillverkare som kan tillverka en sådan choklad till mig.

Jag har kommit på hur kul det är att försöka göra om recepten så de passar in och blir bra även om du inte använder socker. Det håller jag på med just nu och det är just nu som med alla mina recept en kombination. Det jag gör ska kunnas användas till mycket. Sås receptet är en bas som man kan göra flera såser av. Köttfärslimpan kan man byta smaker på, hamburgarna kan man göra om .

jag försöker helt enkelt göra så mycket som möjligt med hjälp av en sak. Och nu tror jag faktiskt att jag har lite på gång. Fler idéer kommer hela tiden.

Har ni någon maträtt som ni saknar från ert förra liv och som ni vill ha tillbaka men inte riktigt känner er modiga nog att experimentera fram dem själva, maila mig gärna så fixar vi det. Det kanske tar ett tag innnan jag är färdig med omvandlingen då jag gärna provar på mig själv först för att se så det smakar okej.

 Men har ni en rätt som ni skulle vilja ha hjälp med säg till, eller om ni vill ha hjälp med planering av en matsedel för något event eller bara en vanlig familjemiddag. Jag kommer gärna med rådgivning, och kommer då inte bara använda utav mina egna recept utan även av andras. Men ibland kan det vara enklare om någon hjälper en med planeringen och framtagandet av recept.

Har ni någon sådan önskan maila mig: [email protected]

Nu ska jag göra lunch, och det blir vanliga stekta ägg, och stekt fläsk. Ibland är det enkla det goda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)