Kaffe smakar sött




När jag dricker kaffe blir jag alltid sötsugen. Man vil ha en liten bit choklad till sitter man och tänker.


Jag konstaterade att det kanske var mjölken jag hade i kaffet som gjorde att det blev sött, så det uteslöt jag. Döm av chocken när jag blev ännu mera sugen efter det.                                                   Foto: dax.se     






Kaffe har en sötma i sig, om man inte köper hem något sådant där magsårs beskt mörkt kaffe.                                                                                                                                                                              

Är det någon annan som har tänkt på det.?
                                                                                                                                                                                                  
                                                                                                                         
Te upplevs inte lika sött när man dricker det, inte enns med mjölk i för att få det sött måste man ha i något typ honung eller socker. Annars har de lite beska undertoner. (ok man kan köpa teer som är sötade med kryddning och strössel som de ibland har i). Men då är man ju lite dum egentligen    


.



I alla fall åter till kaffet. Den här insikten har fått mig att inse att jag ska inte dricka kaffe, utan jag håller mig till te. Helst gröna téer. Men måste nog dricka upp det jag har hemma innan jag rusar och köper nytt.


Så vad ska helgen användas till?                                                                                                                                                                                                                                                     foto: Twinings

Jo jag ska bli fri från kaffet, så det blir nog lite abstinens i helgen, men det får man bara ta. Ska diska bryggaren och gömma undan den så ja ginte frestas.

Så ska jag börja vänja mig vid att dricka te utan någon mjölk, så kan jag bli helt fri från det också. (kanske dricker te med mjölk någon gång). Men det här blir svårare och jag ska låta det få ta sin tid innan  man är helt mjölkfri i teet. Börja minska på det hela.
                                                                                                                                                                          

Men tänk på det nästa gång ni dricker kaffe, det kan ha en söt smak, vilket gör att erat sockersug triggas. Det kan också vara det psykiska med vanan av att man alltid ska ha en godbit till kaffet. Har ni problem med sockersuget, försök ta bort kaffet. Det är fruktansvärt första tre dagarna då abstinensen infinner sig. Men sen går det bra. (har ni ett långt beroende av kaffe, så kan det vara fler dagar med abstinens).                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)