Att äta rätt mängd

Jag har konstaterat att mitt största problem, är att jag ibland äter mer än jag behöver.

Så eftersom jag är prenumerant av tidningen MåBra använder jag mig från och med nu av deras matdagbok och poängsystem, eller kcal räknare, vilket som. Där registrerar jag vad jag äter och ser hur många poäng jag får i mig.

För att gå ner i vikt börj jag ligga på max 1300 kcal, eller 23 poäng.

Då kan jag fortfarande äta min kost, alltså lchf, men ändå ha koll på att jag inte får i mig mer än 2000 kcal. vilket gör att jag står stilla i vikt. Utan för att gå ner behöver jag ha i mig 1300 kcal. Då går jag ner.

Så nu sitter jag och skriver i ordning en lista med livsmedel, för att kunna få i mig rätt saker, och se hur många poäng det hela har. Då blir det hela lite lättare i alla fall, när man ska få en överblick i vad man ska äta.

För mig funkar detta jätte bra, speciellt nu när jag vet att jag egentligen inte behöver äta lightprodukter för att bli mätt, jag kan fortfarande äta lchf fast bara lite mindre.  =)

Bra eller hur, att man faktiskt kan använda sig av deras poängsystem i alla fall. eller deras kcal system om man hellre vill det. Jag kör vidare på mina grönsaker med lite kolhydrater och tar bort alla stärkelser, vitt mjöl, potatis, pasta och ja ni vet allt det där som man inte ska äta. Så kommer jag fortfarande äta det jag mår bäst av. =)

känns jätte skönt att veta att jag faktiskt kan äta min lchf även om jag använder mig av dagboken när jag registrerar.

Det som gör skillnad blir att jag inte kommer äta så mycket mjölkprodukter, så det blir mera som atkins fas 1 där man äter en viss mängd av dem, max 2-3 msk / dag. jag kommer kanske upp i lite mera, men det gör inget, sådant man får ta. =)

När jag når min målvikt igen kan jag utan problem, börja äta mera dock kommer jag troligen aldrig mer gå tillbaka till en massa kolhydrater. Jag ska denna vecka hålla mig borta från allt som har sötma, eller liknande, då jag under veckan som varit har slarvat, och det resulterat i + 2 kg.

Men förhoppningen är att det är mest vatten, och då försvinner det efter veckan, hoppas jag på i alla fall.

ska kolla igenom lite saker och fortsätta sammanställa min poänglista, så den blir färdig utan en massa annat som ajg inte bör ha med.

vi hörs lite senare igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)