Pulverdieter. svar på mail och kommentarer.

(Det här är också svar på föregående inläggs kommentar samt ett par oroliga mail jag fått.)

Jag har provat detta pulver förut och då har det hjälpt mig väldigt bra. Har dock aldrig kört mer än till frukost och ibland lunch aldrig alla tre målen. Eftersom jag älskar att tugga =)

Än så länge har jag inte fått problem med detta pulver, men man vet aldrig. Därför är det viktigt att lyssna på kroppen. Däremot har det på mig ökat förbränningen, hur vet jag det, jag har dels gått ner i vikt, jag får även ökad kroppstemperatur, jag får extra energi och gör av med mer energi.

Får helt enkelt vänta och se vad som händer om det funkar på samma sätt som förr. Jag gör det mest i ett försök för att se om det sätter igång allt på mig, då några har mailat och frågat om det funkar för att boosta upp och kicka igång starten på en viktminskning.

Men alla är vi olika och reagerar olika på olika produkter. Så länge man inte äter mediciner och inte har några andra krämpor, kan man prova. Men gör det försiktigt och lyssna nogrant på kroppen. Är du desstuom allergisk ska du vara försiktig och läsa innehållet ordentligt.

Men som Ellionor sa:

Alltså jag vet inte pulverdieter kan mixtra rätt mycket med ens förbränning när jag prövade så fick jag problem med min sköldkörtel och ännusvårare att gå ner i vikt.
Och det är mest västka som försvinner endå....

2008-12-30 @ 22:33:58

Det mesta som försvinner är vätska och det finns inga garantier för att kilona stannar på minus när du har använt detta ett tag. Du kan likaväl gå upp igen.  Man kan också får fysiska problem som Ellionor nämner problem med förbränningen problem med sköldkörteln etc.

Jag har problem med vissa pulver. Tex naturdiet, där går jag verkligen inte ner, hur mycket eller lite jag kör på. Medans väninnor däremot kan gå ner massor.

Nutrilett (innehåller sojaprotein). Det funkar men vet inte om det är på det där possitiva sättet. Dels har det konstig smak och konsistens med tanke på soja proteinet. Men sen brukar jag stå med huvudet djupt i ett dike eller en toalett efter ca 20 min. Så jag går ju ner med hjälp av det, dock vet jag inte hur mycket näring jag får i mig. Så nutrilett struntar jag i. Det får mig bara att spy. Detta är in för den som är allergisk mot sojaproteiner.

Däremot det jag ska köpa hem (så snart jag får hem sista pengarna), är Twinlab´s Twinfast. Det har mjölkprotein och har visat sig possitivt på mig. Jag gillar smaken och konsistensen. Men jag vet också att det inte är bra för vissa. Endel funkar inte med detta pulver, och de tycker inte om smaken. Är du dessutom allergisk mot laktos kan du ju bara glömma tanken på att prova detta pulver, då du garanterat får problem. Detta är ej för Laktosintolleranta.

Men det beror nog mest på att vi alla är olika. Vi reagerar olika på olika saker. Jag vet att jag får en allergisk reaktion av nutrilett. Jag vet att jag får ökad förbränning av Twinfast. 

Jag vet dock inte hur mycket twinfast hjälper mig att gå ner, eller om det kommer göra nått över huvudtaget. Gör det inte det så vet jag att jag inte behvöer prova igen. Hjälper det kan det vara ett bra sätt att få in ett mellanmål, eller byta ut frukosten. Det kan vara ett kompliment till den riktiga maten.

Men alla reagerar vi olika, för några kan det vara svaret på deras länktan och starten till ett hälsosammare liv. Det kan vara deras svar på sitt problem.
Samtidigt kan det vara det motsatta. Det kanske inte funkar alls.

Kom ihåg att även pulverdieter krävs det träning för och minst 3 liter vatten per dag. Precis som vid vanligt matintag. Det är inte en lösning där ni kan sitta stilla och kilona rasar på er. Man måste arbeta för att nå sina mål.

Prova att byta kost i förstanhand och öka motionen, sen om det inte hjälper eller ni vill försöka öka förbränningen eller ta ett hopp i viktminskningen. Då kan ni försöka. Men som alltid lyssna på eran kropp och var försiktiga. Får ni problem sluta försök inte ett tag till, då kan det sluta på sjukhus.

Men ska ni prova gör det i de här stegen:
1 öka mängden vatten, dricker du tillräckligt varje dag (mellan 2-3 lit / dag)
2 Öka motionen, en promenad på 30 min om dagen kanske räcker, eller så kanske du behöver flera.
3 Kolla hur du äter. Äter du rätt, behöver du kanske äta på ett anant sätt ?
4 Äter du mediciner eller har andra problem prata med din läkare om råd, eller om du bara är osäker.
5 Prova en pulverdiet, dock max 3 vekor. Vid längre tid ska det ske i samråd med dietist och/eller läkare.
6 Har ni inte lyckats efter dessa saker, prata med läkare och dietist och be om hjälp. ibland är det lättare för någon utomstående att se vad man gör för fel.

Följer ni dessa steg så ska ni vara rätt säkra. På ett eller annat sätt kommer ni finna lösningen på eran viktminskning eller eran hälsa. Tänk bara på att pulverdieter och matdieter inte är nått för en snabb viktminskning. Efter en pulverdiet kan ni gå upp samma mängd + lite till när ni övergår till riktig mat igen. Ni kanske inte heller gå ner i vikt med hjälp av dem. Samma sak gäller mat, har ni en gång lagt om kosten får ni hålla den stenhårt. Byter ni tillbaka till gamla vanor kommer det gå åt fasiken och ni får börja om. Det är alltså ingen diet egentligen utan en livsstils förändring.

Är ni osäkra på eran hälsa och om ni ska göra en pulverdiet uppsök läkare först.  är ni medvetna om medicinering etc, ska ni definitivt uppsöka läkare.


Min rekomendation är dock att alltid gå efter listan ovan. Jag provar för att se om jag kan boosta mig själv och öka min förbränning då det har hjälpt tidigare då jag bara bytt ut ett elelr två mål om dagen. Nu ska jag prova med tre. Klarar jag det inte kommer jag inte genomföra det.

hoppas detta har svarat på eran oro och det var bra av dig Ellionor att ta upp det som kan gå fel. Jag tror det är viktigt att alltid göra det och att poängtera för andra, att bara för att det blir så för mig så behöver det inte bli så för dig.

Vi är alla olika och unika, så vi reagerar olika på olika saker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)