Äppelmos (sockerfri)

Eftersom jag ska äta så lite socker som möjligt, måste jag göra eget äppelmos. (Då slipper jag även konserveringsmedel).

Det ni ska tänka på om ni gör sockerfri äppelmos är att hållbarheten är kortare än den med socker i (då socker funkar som konserveringsmedel).



Jag gjorde två portioner.

Äppelmos
2 äpplen , valfri sort, ta gärna er favvorit.
Vatten.

Gör så här:
Skala och dela äpplena. (röda äpplen är oftast sötare än gröna). Häll i ett par matskedar vatten och börja koka.

Ni bör hålla uppsikt över det hela tiden och tömma i mer vatten när det kokat bort. Rör runt ofta i grytan, så det inte fastnar i botten på grytan.

Koka upp på medelvärme. Det tar ca 45 min för äpplena tt mjukna och bli till mos. (Jg smaksätter gärna med liten aning kanel, för att lyfta även smaken av äpple.

När moset är färdigt, hälls det i glasburkar, eller låter det svalna och sedan frysas in i portions storlekar. SOm enkelt tas fram kvällen innan användning.

Jag ska se efter om jag inte kna få tag i lite keramik krukor som jag kan använda mig av. Roligare när man har något fint att lägga upp det i.

Kommentarer
Postat av: johan

Hemma gjord äppelmos är ju riktigt underbart =D

2009-05-10 @ 16:22:16
URL: http://johanbliixt.blogg.se/
Postat av: Nadia

Visst är det, De bästa som finns =)

2009-05-10 @ 22:57:05
URL: http:// mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)