Steg 1 avklarat steg 2 börjas inom kort.

Japp nu har steg 1 avklarats för mitt hälsosammare liv. Vad var då steg 1?

! Sluta banta och börja äta.

Jag har börjat äta igen och slutat banta, i dag äter jag dessutom en grandiosa pizza, utan att få dåligt samvete. Jag har börjat äta långsammare för att låta hjärna registrera när jag är mätt. Jag dricker vatten till maten och mellan måltiderna (däremot ska man egentligen inte dricka samtdigt som man äter, då vattnet spär ut magsyran och gör nedbrytningen sämre. Man ska hellst dricka 30 min före måltiden eller 30 min efter måltiden, för att ge magen chansen att bryta ner maten.

Varför undviker jag kolhydrater?
(den frågan har jag fått, av både personer som har mailat mig och personer jag mött i våran vänskapskrets.

Svar
Helt enkelt för att jag får finnar och jätte dålig hy av kolhydrater. Här gäller inte godis och choklad, äter jag 70 % choklad och inga andra kolhydrater får jag inte finnar. Däremot när jag äter bröd, fullkorns ris, fullkornspasta så får jag finnar. Alltså mest mjölbaserade produkter. Så därför undviker jag kolhydraterna.

Steg 2 som sska påbörjas snart då vad är det?

Jo det är motionen, i dag köpte jag min crosstrainer och får den hemlevererad och monterad från i morgon till nästa vecka (vilken dag berro på när de hinner, får jag den i morgon blir det innan kl 10, så det gäller att vara uppe på morgonen tills jag får hem den).

När jag motionerar kommer jag dels börja bränna mer, sen kommer jag öka ämnesomsättningen något jag behöver då jag sänkt min mycket, pga all bantning.. Så bygger jag upp mina muskler så jag orkar med jobbet bättre, jag kommer kunna hålla ett högre tempo och slipper känna mig slutkörd. Dessutom minskar risken för arbetsrelaterade skador om jag tränar. Crosstrainerna är bra just eftersom den inte bara stärker nedre delen av kroppen utan även stärker den övre delen (bröst, armar axlar, rygg och mage).

Har ni tänkt på det att även ett stillasittande arbete kan leda till förslitningsskador och stelhet i musklerna som senare kan leda till arbetsrelaterade skador. Kolla med chefen vad ni har för hälsobidrag att ta del av, och utnyttja det. Ni investerar för er själva i framtiden, och gör att ni orkar jobba längre. Ni bygger även upp benen i roppen såni minskar risken för benskörhet på äldre dar. Man har mycekt att vinna på motion, och det gäller bara att skaffa sig en rutin.

min crosstrainer:


foto : Team sportia

Priset på hemsidan var inte det jag betalade i butiken.  Men jag är helnöjd främst med tanke på den service man fick i butiken. Riktigt bra personal, så jag skaffade mitg ett bonuskort, för där kommer jag handla fler gånger =)

Kommentarer
Postat av: Bantningspiller

nice blog

2010-09-28 @ 14:40:39
URL: http://www.thermapower.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)