Bantning förstör din ämnesomsättning.

kvinnor äter förbränner i regel mellan 1500-2000 kcal / dag (jo det är sant). Men detta är en kvinna som inte bantat eller har bantat.

För varje dag som går när du är inne i en sk svältkur minskar din ämmnesomsättning 1 %, den får mindre energi in och då anvädner den mindre enegri. Det går relativt snabbt för detta tapp att ske. Speciellt om man ser till att det tar oftast dubbel så lång tid för ämnesomsättningen att gå upp igen.

Säg då att du är en jojo bantare och har varit det i hela ditt liv. För varje gång du skurit ner på dina kcal, har kroppens ämnesomsättning också sjunkit. (därav att du efter ett tag förlorar mindre vikt per vecka äni början)

Du kanske första gången minskar 2 kg första veckan för att efter några veckor inte förlora något alls. Detta är kroppens sätt att spara på energin. Den tillåter mindre energi gå åt och alltså så sänker den ämnesomsättningen.

Men det går att skynda på ämnesomsättningen, och det bästa sättet att återställa den är att motionera. Det bygger nämligen muskler och muskelrna gör att kroppen och änesomsättningen jobbar snabbare. Sakta men säkert återställs ämnesomsättningen till det normala.


Min reflektion:
Bästa sättet att återställa ämnesomsättningen är trotts allt att äta. Jag har insett det nu och kommer troligen gå upp ett par kilon innan kroppen litar på mig och börjar öka min ämnesomsättning. Förhoppningen är att jag hittar en crosstrainer i morgon som jag kan kosta på mig så att jag kan komma igång med träningen redan nästa vecka, och på så sätt kicka igång min ämnesomsättning igen.

Men just den här informationen fick mig att tänka till, inte konstigt att jag stod stilla så länge förra terminen, jag hade ju gått ner 30 kg klart att ämnesomsättningen  då har gått ner. Nu har jag också insett vad minskningen av kalorierna gör med kroppen. Det är inte ett naturligt sätt för kroppen att minska sin förbränning.

När jag börjar träna igen och jag nu äter kommer min kropp balansera sig, det kanske tar ett par månader, men det kommer att funka. Så småningom kommer jag börja gå ner mina sista 15-25 kg, och jag kommer äta mindre portioner fast med en högre omsättning då jag fortfarande tränar och bygger muskler.

Nu har jag insett varför min jojo bantning aldrig funkat, för jag har inte förstått detta samband, jag har inte insett hur mycket bantingen skadat, mer än hjälpt mig. och om jag verkligen tänker efter, så bantade jag inte bort mina 30 kg. Jag motionerade bort dem och aptiten sjönk automatiskt för att hålla kroppen i balans. Så nu har jag lättare att acceptera vad jag behöver göra, och jag kan acceptera min övervikt eftersom jag vet varför den finns där.

Källor:
ämnesomsättning
Ät dig smal

Matmissbruk - Ett självhjälpsprogram vid tvångsmässigt ätande "Anne Kathrine"


Kommentarer
Postat av: Marylin

Hej,



Jättebra blogg, vad duktig du är!! Jag kan bara hålla med dig om ovan, tror också att det fungerar just så. Jag har gått upp nio kg på två år, så har ju inte alls lika stor utmaning som dig, men ändå, jag har hållit på i ett halvår. Först åt jag jättelite, mycket mindre än vanligt, och gick ner just 2 kg. Sedan har det inte hänt någonting, ibland har jag tom gått upp nåt kg då jag ätit mer normalt. Men nu har jag börjat träna, body pump Har bara tränat en dryg vecka, äter precis som vanligt, om inte lite mer, för man blir mer hungrig av träning. Men jag har faktiskt gått ner ytterligare 0,5 kg även om jag alltså nästan ätit mer än vanligt!! Detta har jag inte upplevt alls innan och även om det är lite, så är det verkligen ett tecken, man bränner så mkt kalorier och bygger muskler av träning så jag tror detta är sättet som kommer att funka. Jag har bestämt mig för tre gånger i veckan, body pump. Det ska bli spännande att se om det händer något på vågen inom en månad eller två, jag misstänker detta.. :) Så skönt med att faktiskt kunna äta riktiga måltider, mat är ju så gott och den njutningen är viktig för att man ska må bra, iaf enligt mig. Lycka till med din träning!! :)

2009-07-24 @ 14:55:12
URL: http://shoptilyoudropdead.blogspot.com
Postat av: nadia karlsson

Jag hade ingen tanke på det och hade tidigare ingen vilja att inse att det kunde vara på det här sättet. Men jag har nu insett att det är så. På så sätt kunde jag acceptera min övervikt.



Och 0,5 kg på en vecka och då äta normalt, är ju hur bra som helst, det är ju vad alla bantningsprogram utlovar när man äter deras kost, att du tappar runt 0,5 kg per vecka(och då går du hungrig, det slipper du nu) =)



Bra jobbat och även om du inte har lika mycket som mig att gå ner, kan det vara minst lika kämpigt.



Tack för lyckönskningen =)

Nadia

2009-07-24 @ 16:31:35
URL: http://mnl.blogg.se/
Postat av: Bantningspiller

nice blog

2010-09-28 @ 15:09:27
URL: http://www.thermapower.se
Postat av: Per

Intressant..

Undrar hur långt ner man kan gå i vikt....

Utan att det blir sjukligt....

2010-11-15 @ 11:02:15
URL: http://biggestloserpitea.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)