Matmissbruk och dålig ekonomi...

Här är en kombination som de flesta matmissbrukarna lever i. De har dålig ekonomi, inte nödvändigtsvis till följd av  matmissbruket, men det kan vara en triggare.

Äter du mycket halvfabrikat och färdigmat, är risken stor att du utvecklar ett missbruk. (Jag har gjort det). Nu när jag tex har haft ont om pengar så har jag köpt 2:a sortering från sommarjobbet vilket resulterat i hög andel kolhydrater i form av främst vetemjöl.

Annars brukar jag köpa mycekt halvfabrikat som tex köttbullar (de billigaste). De brukar också innehålla mycket kolhydrater då de fylls ut med vetemjöl eller liknande för att kosta mindre att tillverka.

Så många som hamnar i matmissbruk gör det till följd av tex dålig ekonomi.

Dessutom gör den dåliga ekonomin att man har det svårare att ta sig ur missbruket, då varor som tex pasta är billiga basvaror eller pulvermos och liknande. Många har inte råd med annat än en smörgås på  kvällen som fika  och barnen äter skolmaten på dagen.  Detta är vardagen för många.

Men sen kan det vara tvärt om också, har ni mycket pengar blir det lätt överkonsumtion av allt möjligt. Det dyra exklusiva, och det ska spenderas och konsumeras mycekt av det då man kanske inte har pengarna kvar för evigt. Då passar man på och sen när man får en minskning i ekonomin kanske amn fortsätter konsumera på detta sätt. Det blir liksom en ond cirkel.

Att pengar och ekonomi är en av våra största stress framkallande saker hjälper inte heller. När vi blir stressade så är det många som släpper på trycket genom att äta eller svälta. Matmissbruk hänger ihop med mycket i alla fall för mig.

Så här är det för mig i mitt missbruk. Jag vet att många har det som mig.

Just nu har jag inte den bästa kosthållningen. Jag kämpar mot detta som blivit min onda cirkel, och jag tar mig uppåt sakta men säkert. Viljan finns men den inre styrkan är inte lika stark som för ett par veckor sedan. Dock vänder jag på det nu sakta men säkert. Jag vet vad som triggar mig och vad som triggade igång detta beteende, nu ska jag bara vända på det. Lättare sagt en gjort. Men med tålamod kommer jag över det snabbare än snabbast och om en vecka räknar jag med att vara på rätt bana med kosten igen. Jag tar ett steg i taget. För mig är det största problemet, vitt mjöl och socker.

Att kämpa mot ett missbruk är svårt men med tålamod och viljan vet jag att jag kommer besegra det. Jag har mina upp och ner nu som då, och det är en del av processen. Troligaste är att jag kommer vara så här resten av mitt liv. Hur stora toppar och dalar jag skapar handlar nog mest om att jag måste skapa en balans, där det inte händer så ofta eller så kraftigt.  Jag måste finna min balans, och det krävs viljestyrka och tålamod.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Har följt din blogg ett tag nu och måste verkligen säga att den är väldigt bra. Du skriver det som är sant.

2009-08-28 @ 06:28:30
URL: http://sannanaeaes.blogg.se/
Postat av: nadia karlsson

Tack, jag försöker skriva främst mina upplevelser och erfarenheter, men även det andra berättar för mig.

2009-08-28 @ 14:56:54
URL: http://mnl.blogg.se/
Postat av: catrine

hej. ja haeter catrine och har exakt samma missbruksproblem som du, ja har försökt få hjälp från vården som du men då socker och shopping beroende inte klassas som något beroende i sverige kan vi inte få någon hjälp därifrån. ja har länge velat åka till bitten jonssons behandlingscenter men inte heller haft råd, tillslut gick ja på ett oa möte och kände att ja kommit hem ! där finns den rätta hjälpen. de vi missbrukar är bara en symtom på ett (eller fler) problem vi har som vi kan få hjälp att reda ut via möten och tolvstegsprogrammet vi jobbar i tillsammans med en sponsor som vi själva väljer. ja kan stakt rekomendera dej att gå på ett sånt möte. kolla på deras hemsida när och var mötena är. du kan ta med någon första gången om ni besöker ett öppet möte, där andra än tvångsmässiga ätare kan vara med. googla på oa möten bara. skriv gärna till mej om du undrar nått. och lycka till med allt. mvh catrine

2010-04-20 @ 20:33:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)