Om mig/ författaren.

Jag är 25 år, bor i sandviken utanför gävle.

I mitt liv finns ett stort intresse för kost och hälsa. Jag är utbildad kock med fackbrev från gymnasiet och arbetar idag med produktion inom livsmedelsindustrin, för ett av sveriges populäraste varumärken.

Under hela min uppväxt har jag haft någon form av matmissbruk. Den som funnits med hela tiden har varit hetsätning (overeating). Efter många tunga år har jag krävt tillbaka mitt liv och snart varit abstinent i 3 år. Jag kämpar dagligen med mitt missbruk som främst handlat om att äta för mycket mat. Godis har inte varit samma problem, men just mat har varit mitt stora problem och då kolhydrater i olika former. Missbruket kommer alltid vara en del av mig, det gäller bara att finna balansen, för att hålla missbruket under kontroll.

I framtiden hoppas jag kunna hjälpa andra som har någon form av överviktsproblematik, matmissbruk eller som är anhörig och bara behöver någon att prata med. När jag är redo för arbetet och ansvaret hoppas jag på att utbilda mig och jobba som beroendeterapeut.

Målet med min viktminskning är att gå ner till runt 60 kg. Jag kommer låta det ta tid och siktar på 5 kg åt gången. I dag har jag accepterat min övervikt och mitt utseende och nu är det dags att ta tag i träningen. Jag bantar inte utan äter det jag mår bra av och motionerar för att nå mitt mål.

"Inled mig icke i frestelse."

Träning

När jag tränar använder jag mig av enklare föremål hemma, mest därför att jag är för snål för att betala ett gymkort som jag kanske inte kommer använda så ofta. För att spara tid och pengar har jag helt enkelt börjat skapa ett enklare hemmagym som jag kan använda mig av. För mig räcker det, jag behöver inte gå på gym för att få det resultat jag vill ha.

Omron stegräknare

crosstrainer: Extreme FIT CT 629

foto: team sportia

Gummiband + liten Pilatesboll

Abrevoultionizer

 foto tvins.


Fotografering

Jag använder främst en Canon Eos 450 D när jag fotograferar saker till min blogg. Just nu har jag bara ett objektiv på 18-55 mm. Med tiden hoppas jag på att det kommer bli flera olika och bättre utrustning.

just nu använder jag inte fotoredigering utan låter dem vara som de kommer. Jag kan ibland beskära bilderna och förminska dem lite, men inget mer.


Senast uppdaterad 2009-07-31

Kommentarer
Postat av: Dessi

Hej! Tyckte din presentation var så bra skriven :) Ville bara säga det och att jag kommer följa din blogg och din resa.



Kramar från Dessi

2008-12-05 @ 01:10:14
URL: http://www.dessi.se
Postat av: nadia karlsson

Hej Dessi. Tack det värmer att du tycker det, eftersom jag har haft dig som en av mina förebilder en längre tid =)



// Nadia

2008-12-05 @ 10:04:40
URL: http://mnl.blogg.se/
Postat av: Emilia

Ja, det var en konkret och bra presentation! Framför allt tycker jag det är modigt inför dig själv att faktiskt konstatera ditt missbruk - och jag önskar dig all lycka! Det vore kul med lite fotografier i bloggen, eller har du dem under en särskild kategori?



Kram

Emilia

2009-07-31 @ 11:48:33
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)