Köttfärslimpa med fetaost och oliver.

(bild kommer)

Köttfärlimpa med oliver och fetaost. (obs blir mycket)

2 kg köttfärs (helst fläskfärs, men jag använder nöt)
2 små lökar
2-3 klyftor vitlök
4 dl grädde
4 ägg i storlek m-L
 Salt Peppar.
200g fetaost (euroshopper är billigast)
Oliver efter eget tycke
smör till smörjning av plåten.

Gör så här.
Börja med att hacka lök och vitlök fint, lägg 1 kg köttfärs i en bunke och häll den hackade löken ovanpå. Lägg sedan en liten bit av det andra kilot över och blanda runt lite.

Tillsätt hackade oliver (har ni tagit dem med paprika, ta bort paprikan, den innehåller en hög mängd kolhydrater), smula ner fetaosten och rör runt.

Tillsätt resten av köttfärsen och grädden och blanda noggrant, tillsätt nu ett ägg i taget och blanda mellan äggen, så smeten blir jämn och fin.

Smörj en form (med höga kanter) med smör, lägg gärna små klickar smör i botten om ni vill ha den lite fetare. Häll i köttfärsblandningen i formen.
 Ställ in utan lock om ni föredrar det eller med om ni vill, i en ugn som är 175 grader varm. Jag brukar låta den stå inne ca 60 min (utan lock), och då blir den väl genomstekt. Ta fram och låt vila 10 min före servering.

Smaklig måltid.

(jag gör en sådan här stor satts för att kunna lägga in i frysen, det är snabbt och gott att tina när man har ont om tid för matlagning.grundreceptet på köttfär kommer från min samling av gymnasieskolans recept och återfinns i de flesta kokböckerna)

Kommentarer
Postat av: Mira

Jag hoppas att du fortsätter med att uppdatera din sida - den har verkligen potential :)!

2012-03-19 @ 00:50:53
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)