Du kan om du vill....

Är det något jag den senaste tiden har lärt mig är att jag kan om jag vill, och det jag inte kan vill jag inte.
Så jag måste bara vilja så kommer jag lyckas, något min terapeut är noggrann med att berätta för mig. Visst kan viljan vackla men den kommer tillbaka lika snabbt igen.
Jag vill få hjälp och vägledning och se till att jag får ordning på kosten, mina hetsätningar, min övervikt etc.

Men för att jag ska kunna få ordning på det måste jag vilja det själv. Det har inget med disciplin att göra utan handlar om viljan och viljestyrkan.
Sen har jag även insett att det är bara jag som kan göra förändringen. Även om jag har min terapeut och läkarhjälp är det fortfarande bara mig det hänger på. Det är bara jag som kan göra ändringen om jag inte för den själv kommer det inte hända. Det är bara jag som kan göra förändringen, jag kanske behöver ha lite vägledning, och en extra pusch i ryggen.
Jag har slutat se mig själv som ett offer, det är därför som jag börjar söka hjälp eller rättare. Det är därför jag ser till att få vägledning med maten (då jag bantat mycket genom tiderna), på så sätt får jag en hälsosam relation till mat. Jag får någon att prata med för att ta hand om allt jag har gömt inom mig. Jag har bett läkare om hjälp för att få ordning på min hälsa, genom hälsoundersökning, ev remiss till motionssim, dietist etc. 

Men även om jag får all "hjälp" jag ber om är det ändå mig och min vilja det kommer ner till. Det är jag som måste vilja och det är jag som måste göra. Det är bara jag som kan göra förändringen. Så länge jag vill så kan jag, och då kommer jag också lyckas.

Kommentarer
Postat av: Wema

Det var ett tag sen jag var in och tittade. Nu när jag gör det så skriver du precis om det här som jag har tänkt på det senaste dagarna. Du har så RÄTT!, du kan om du vill! (förhoppningsvis gäller det även mig).

Det ska blir roligt att se din nya blogg. Hoppas att det går bra med allt i helgen.

2010-04-30 @ 21:18:35
Postat av: nadia

Klart det även gäller dig, om du tänker efter så vet du att när du inte längre kan så vill du inte längre, och tvärtom de hänger helt enkelt ihop =)



Det kommer bli lite blandat nu ett tag framöver med både gamla och nya inlägg, håller på för fullt och tänkte sätta igång den på en gång, kom gärna in där o titta.

2010-04-30 @ 22:33:18
URL: http://matmissbruk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)