mitt matmissbruk och mitt shoppingberoende

under den här tiden som jag varit utan internet har jag som tidigare sagt, haft ett återfall i mitt beroende. Det är inte helt återställt ännu, men på god väg vill jag tro. (det är svårt att veta exakt, då jag lever med både mitt beroende och mig själv).

Det här återfallet började med att jag blev ordentligt förkyld (inte svininfluensan), men jag var snorig och hostig och hänig. Min läkare undrade om jag åt något godis eller liknande, då min kropp behövde sockret enligt dem. (för att kunna bli frisk). SÅ här i efterhand låter det helt vanisinigt. Men jag var ju på  på en gång. Rena drömursäkten blev det, så jag började äta godis igen, nu var det helt plötsligt ok att äta godis. (inte sa jag åt dem att jag är både sockerberoende och matmissbrukare). I och med det här kom jag samtidigt (så här i efterhand) på mig själv och mitt shoppingberoende.

För en matmissbrukare är inte shoppingberoendet shopping av saker som tex kläder, skor och väskor. Nä. Vi shoppar mat och sådant vi kan stoppa i oss även om vi inte behöver det. handlar vi mat kommer det alltid med flera godissorter och gärna en massa läsk. Vi står där i kassan och låtsas att vi pratar i mobilen med någon och kollar av en sista gång så vi fått med oss allt vi behöver till "familjen" där hemma. Trotts att vi ska ha allt själva. Så kan vi glida in i nästa butik som ligger brevid (efter att vi först lagt in sakerna i bilen givetvis). Där inne köper vi ännu mer med godis eller liknande.

Jag har konstaterat att jag under den senaste månaden har haft just detta beteendet. Jag har låtit mitt shoppande skeena iväg på saker som jag idag inte har en aning om vad det är för nått. Allt är dessutom slut.

Tankeställaren fick jag när jag var och pantade flaskor inför flytten. Det blev 52 kr i små 50 cl flaskor. Alltså 500 kr på lite mer än 1 månad, och det var bara i läsk och vatten. Detta gav mig en tankeställare och inför denna måand ska jag göra en budget för hur jag ska leva. Dessutom är det totalt förbud för mig att köpa läsk och vatten. Vatten har gått bra än så länge, men cola har jag börjat med något som jag nu jobbar på att sluta med igen. Sen blir det vanligt kranvatten för min del.

Men det märks att mitt missbruk även skapar ett enormt shoppingberoende som gör att min ekonomi skenar iväg. Nu har jag gjort en budget och ska inte storhandla igen förrens all min mat hemma är slut. Fram till dess kommer jag äta upp det jag har och sen börja handla varje vecka. Då handlar jag efter en veckoplan och då har jag en veckomeny.

Jag tror att jag kommer få kontroll över det här. Jag har lite stöd och hjälp och ska se till så jag får ännu bättre kontroll på min ekonomi. Tyglar jag mig bara när det gäller detta kommer resten gå vägen. Men man får ta ett steg i taget.

Nu har jag även börjat lägga om kosten igen utefter rekomendationerna för sockerberoende. Jag tar ett steg i taget. Kosten liknar lchf, dock har jag ett matmissbruk där jag överäter fett,vilket gör att jag kommer vara tvungen att minska på det också.

Just nu skriver jag på kostsätten och lite andra texter så inom kort kommer det mer information om rekomendationerna och hur det gör uttryck i personen. jag ska även försöka skriva mer om mig själv och mitt misssbruk, så ni får se hur det kan vara, och varför kanske någon i din närhet beter sig på just det sättet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)