Tålamod

Tror det är här det brister för mig. De första 30 kg gick så lätt och jag märkte inte när de försvann. Men sen började jag bry mig och lägga om kosten, Då har jag lärt mig at mitt tålamod inte är det bästa. Helst gärna hadejag varit klar med min viktnedgång redan i förrgår. Men så är det inte.

När man äter tex LCHF, gäller det att testa fram hur mycket du som person kan äta för att tex gå ner i vikt. Samma sak med GI och andra former av mat. Visst hade en sida som Giviktkoll och MåBras lättviktarna varit kanon för LCHF. Om inte annat hade det gjort det hela så mycket lättare. Men eftersom det itne finns någon sådan sida, så får man helt enkelt prova sig fram.

För mig känns det som det går lite dåligt just nu, därav att jag pendlar mellan 81 och 84 kg. Men det lossnar förhoppningsvis snart.

Men tänk på det att även om ni räknar poäng eller kör på känn, måsteni prova er fram och lyssna på kroppen. Vad säger den. Hur mycket kan ni äta för att stå stilla och hur mycket kan ni äta för att gå ner ? På vilket sätt ska ni äta för att gå ner?.

Jag ska tex börja med mina bacon frukostar igen, (ska handla på måndag, när jag har bil). Då gör jag en blandad sallad och äter stekt bacon till. Behövs bara några skivor. Ibland har jag ost till också, eller ett par stekta ägg. Hur bra som helst. (har man köt från dagen innan kvar kan man slänga ner det också.

(jag äter inte äggrör, på grund av att jag har förätit mig på det och inte gillar smaken, och omellett är jag värdelös på att trolla fram).

Men det gäller att prova sig fram. Du kan mäta och se hur mycket du åt under en middag, samt ta tiden på hur länge det tog för dig att äta. Det ska ta mellan 12 och 20 min att äta ett mål mat. Äter man för fort överäter man till 100 %. Tar man mer ta hellre mer av köttet och lite sallad, än av pasta och potatis. (Äter ni potatis till maten ska det ses som en del av grönsakerna).

Som ni ser har även jag lite att ta tag i när det kommer till mitt ätande.

Motionen, har ni som jag lagt av under vintern (av någon outgrundlig anledning), börja långsamt. Jag kör en långpromenad på kvällen när det är lite svalare. (eller på morgonen). Jag ska även börja med min cykel och lite styrke övningar hemma. Men ta ett steg i taget. Skaffa en stegräknare och försök hålla dig på minst 10 000 steg per dag (jag har just funnit min och börjar kolla stegen idag igen). Stegräknare är en jätte bra trigger för att komma igång. Sätt upp små mål för varje vecka. Eller som jag.

Mitt första mål är att gå minst 10 000 steg VARJE dag under en hel vecka. Efter det komer jag öka på med 250 steg per dag tills jag når runt 20 000 steg, eller cyklar kontinuerligt varje vecka.

Men jag kommer inte ändra något speciellt på kosten jag håller idag. Utan kommer köra på som vanligt, bara försöka minska och ändra på det jag gör helt enkelt, tills jag finner det som funkar för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)