Sandviken inför 18-års gräns för energidrycker.


                                                                     foto: aftonbladet

Gör ett TOTALFÖRBUD i stället för ÅLDERSGRÄNS, så får alla oavsett ålder samma behandling

Har fått förfrågan om jag inte kan kommentera det hela. Eftersom jag bor i området där ica förbjöd, och där skolan ligger.
(aftonbladets artikel)

Helt ärligt tänker jag inte säga så mycket. Det jag kan säga om det hela är:

1 spelar ingen roll, såg flertalet föräldrar som köpte ut energi drycker till sina barn innan skolan så tidigt som i morse.

Vad gör förbudet då för hjälp?

2 de skrev att de blir speedade och bråkiga i skolan.
 
Det finns ett antal små grupper som är sånna oavsett om de får i sig dryckerna eller inte. De kommer inte sluta vara bråkiga för det.
Det som de här ungarna skulle behöva är en ordentlig socker avvänjing och lite information om det beroende de har. De har ett beroende och det som är tecknet för det är just att de är bråkiga. (man är nämligen det som missbrukare av socker).
Men ge dem informationen om sockerberoende och det faktum att man kan få det, så kanske de börjar lära sighantera energidryckerna. Men föräldrarna måste vara med och hjälpa sina barn.
Ett till tecken på att fler ungar i landet har det här beroendet kommer tydligt fram nä rman läser kommentarerna i aftonbladets artiklar.
Många kommenterarare skriver att de kan dricka hur många som helst utan att känna effekten. Tja vad kan det bero på ? Jo deras tolerans nivå har stigit.

Men många vuxna har också problem med dryckerna. Så varför påverkas inte de av reglerna?
Hur kan ICA med gott samvete ha den här åldersgränsen, nä rinte föräldrar hedrar den? Om föräldrarna ändå köper ut så gör det ju ingen nytta.

Jag tror att de snarare har skapat en tickande bomb som kommer explodera. Enda sättet för att ALLA oavsett ålder ska få rätt hjälp. Gör som norge. Förbjud rubb och stubb. Då är det inte barn eller vuxna som inte kan köpa det. Det kommer inte finnas tillgång på det och man kan på så sätt hjälpa många med sina beroende. Barnen behöve rinte känna sig isidosatta och bortglömda.

Så jag är för ett FÖRBUD mot all ENERGIDRYCK för ALLA oavsett ålder. Eller ingen åldersgräns alls. (bara för att vissa grupper missköter sig tycker jag inte att det ska behöva drabba alla. Då kan man lika gärna följa andra länder och totalfröbjuda dryckerna.

Kommentarer
Postat av: Frida

Jag tror inte att åldergräns skulle förändra något. Jag menar, det är åldersgräns på alkohol och cigg, men vilken ungdom som helst kan få tag i båda. Och om man skulle förbjuda energidryck så kan man lika gärna förbjuda allt som är beroendeframkallande. Men det är ju bara min åsikt.

2009-03-21 @ 21:39:34
URL: http://fridawilma.blogg.se/
Postat av: Nadia

Håller totalt med dig, speciellt när föräldrarna ändå köper ut åt ungarna. Tror inte att detta förbud kommer hjälpa det minsta.

2009-03-24 @ 09:49:36
URL: http://mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)