Planering

Jag måste bli bättre på att planera min mat och mina måltider under veckan. Inte för att jag ska hålla vikten och gå ner. Nej faktiskt bara för att se till så jag äter alla mål mat om dagen.

Som ni vet ni som läst min blogg länge har jag haft anorexi. Detta sitter kvar och gör sig påmind när jag inte gjort lunch eller liknande. Jag kan lätt hoppa maten, eller så gör överätaren sig påmind och jag äter något jag inte borde. Så det är en balans gång. Därav är det viktigt för mig att planera min mat under veckan. Men det är svårt. Lätt hänt att man skyller på att det inte finns tid till det. Men egentligen tar det så lång tid ? Nej. Jag gör egentligen inget på dagarna annat än att jobba. Sen mer eller mindre sitter jag (utom när jag är ute med hunden). Så varför ska det vara sås vårt att planera in sina måltider. Då kanske det skulle bli billigare med mat under veckorna också.

Så ja jag måste bli grymt mycket bättre på att planera mina måltider under veckorna. Då får jag garanterat i mig maten jag behöver och jag hoppar inte över eller byter ut maten mot dåligheter.

Det här är största anledningen till att jag måste planera min kost. Men det är svårt och det tar ett tag innan man får rutin på det hela. Men det kommer nog så småningom. Det gäller bara att sätta sig ner och bestämma sig.  Gör någon av er detta? Kansken ni kan ge mig förslag på hur jag kan få det att gå lättare och snabbare att bli till en vana och rutin.

Kommentarer
Postat av: Mia, Brontee & Garion

Hej där :) Det var längesedan vi hördes nu. Det där med att planera sina måltider är jag mästare på... på papper. Jag lyckas inte få ihop det rent praktiskt! Älskar att planera och skriva inköpslistor. Undrar varför det blir så? att trots planering så håller det inte?! Ibland beror det på att butikerna faktiskt inte har de varor som krävs för just den/de maträtterna jag planerat. Så är det när man handlar på småbutiker. Kommer ju inte iväg till större Supermarkets och så tyvärr.

Jag hoppas att du har det bra på ditt nya jobb! Jag går och väntar på svar från en utbildning i Falun och ska på intervju nästa vecka för en annan utbildning, i Gävle.

Grattis på födelsedagen också! Minns det för att jag fyller samma dag! :) Hör gärna av dig om du är sugen på fika och att prata lite strunt någon dag! :) Kram Mia (från Vendator)

2009-06-05 @ 18:49:59
URL: http://www.belgare.com
Postat av: Nadia

Ska göra ett nytt försök efter helgen. (ska inte handla så mycekt nu i helgen, tänkte ta det lite lugnt med shoppandet till efter kvällsveckan). Tycker verkligen vi ska träffas och ta en fika, har många att träffa att fika med just nu =) Blev lite ont om tid nu när jag jobbar så mycket. (eller egentlgien inte, bara dålig på att planera).

2009-06-05 @ 20:33:21
URL: http:// mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)