Matmissbruket VS Mig (0-1)

Måste ju bara berätta detta. Jag har kommit ett steg på vägen och lyckats överkomma en av mina stora triggare för mitt matmissbruk. Något som jag tidigare har kunnat överäta, men som jag idag blir nöjd av efter bara några bitar. Vad är det då?

Jo Pizza från Pizzerian. Jag kan inte idag äta en hel pizza (förr kunde jag trycka en hel själv, + lite till från andra). I dag äter jag 1/4 av en pizza till middag (resten får jag spara eller ge till någon annan). Äter jag en American Pizza, klarar jag inte riktigt så mycket.

Hur kommer det sig då ? Jo mina naturliga hungerskänslor har kommit tillbaka och jag äter långsammare. Jag tar god tid på mig så att huvudet och kroppen hinner säga ifrån.

Jag tar 1/4 pizza, äter med kniv och gaffel , gärna salladen också. Så när jag ätit färdigt väntar jag 10 min för att se om jag verkligen vill ha något mer. Det vanligaste är att jag inte vill det.

För mig är detta en jätte seger, då pizza tidigare varit en av mina stora fällor. Så för mig är detta en seger. Över en bit, men jag har några kvar att slå som är dessto svårare att slå. Men dem kämpar jag vidare med ett tills de är besegrade. En sak i taget innan vi går vidare.

Samma sak gäller er, bekämpa en sag i taget, då får ni ett långvarigt resultat som dessutom är lättare att hålla. Kampen blir lättare och lättare ju mer ni tränar på det. Men kom ihåg att när ni bekämpat ett monster, var fri från det i minst 6 månader innan ni provar det igen. Hellst ska ni inte gå tillbaka och äta det ni tidigare haft problem med. Så som jag gjort med pizza, det är lite som att leka med elden. Det är så lätt att få ett återfall. Jag har varit fri från det länge, men äter det inte ofta. Då jag vet att risken för mig att börja överäta det igen är stort.  Hellst tar jag bara en sallad när andra äter pizza. Hitta utvägar till det som ni vanligen gjorde. Som vid fikat me vännerna, ta med frukt så frestas ni inte att köpa chokladkakan till kaffet. Ät sallad när de andra äter hamburgare och pizza (detta är jätte svårt de första 6 månaderna, men är ni bestämda vet jag att ni klarar det).

Våga tacka nej, när ni blir bortbjudna. Det är inte fel, vill ni inte säga sanningen eller känner ni er inte redo för att göra det, så kan ni dra en vit lägn som att ni blir dålig eller allergisk av det.  Alla sätt är bra.

Det är ni som bestämmer över det som går över era läppar, det är bara ni som kan stoppa saker i er, ingen tvingar er. Jag har bara bemötts av beundran och respekt nä rjag tackat nej till något jag vet att jag har svårt att äta.  Det är ni som styr ingen annan.

Kommentarer
Postat av: angelica

Vilken bra blogg du har :)

2009-06-23 @ 07:04:10
URL: http://aliciasagalinnea.blogg.se/jela/
Postat av: Nadia

Tack så mycket =)

2009-06-23 @ 11:43:18
URL: http:// mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)