Matdagbok

Jag tycker det är viktigt att skriva matdagbok. Jag vet att det är svårt att komma igång, men när du väl fått in rutinen så går det av bara farten.  För mig är det nödvändigt, jag hade nog gått ner mycket mer i vikt vid det här laget om jag fortsatt skriva i min dagbok i höstas. men det gjorde jag inte och jag har absolut noll koll på vad jag stoppar i mig.

För mig hjälper dagboken även genom att ge mig dåligt samvete och tänka efter ett par gånger till innan jag tar den där godisen, eller kakan. Den hjälper mig som en påminnelse.  Men det kräver stort tålamod.

Däremot brukar jag inte skriva vikten och antalet när jag äter på restaurang eller liknande, då det känns besvärligt at tbe kocken väga allt han lägger på min tallrik. Så då skriver jag bara upp vad jag beställde från menyn och om jag åt upp allt på tallriken.

Hur skriver man då dagbok, vad ska man tänka på?

1 Väg och mät alltid ALL mat. och skriv vad du dricker under dagen.
2 Skriv tidslag då du åt och vad du åt.
3 Ät minst 4 gånger per dag (helst 5).

Detta är en enkel dagbok som vem som hellst kan skriva. Börja skriva detta till att börja med tills ni har fått rutin.

För att nå ett tillfrisknande är det viktigt att komma fram till varför du äter, då är matdagboken ett bra hjälpmedel. När ni fått rutin ska ni börja analysera era kännslor (det är nu det blir svårare).

Nu ska ni lägga till de ovan punkter i vilket sammanhang ni äter och hur ni mådde före och efter ni åt.

Alltså:
1 väg och mät allt och skriv ner det du dricker under hela dagen.
2 skriv tidslag då ni åt (tex lunch kl 12,30 )
3 Skriv i vilket sammanhang ni åt (tex på jobbet, då det kan vara stressigt, då skriver ni ner det)
4 Hur mådde ni före och efter måltiden (känslan kan komma 30 min efter ni ätit, då skriver ni den)
 - Både den fysiska kännslan och den psykiska. (tex om ni är trött efter 30 min eller ni får dåligt samvete senare udner kvällen för ni åt den saken).
5 Ät minst 4 gånger per dag (helst 5 )

Ni kan även skriva ner vad ni gör om dagarna om ni motionerar tex.

Detta kan kännas jobbigt men ta det ett steg i taget och få rutin. När ni kommit en bit i erat tillfrisknande kommer ni mellan raderna läsa in kännslor och orsaker till erat ätande, och då börja arbeta med att motverka orsakerna.

Tillsammans med kostplanen kommer denna bli din vän om ser när du avviker och visar dig tillbaka och som ger dig beröm när du når mål. Se matdagboken som din vän, den vill bara hjälpa dig i ditt tillfrisknande.


senast uppdaterad: 2009-06-27 kl 21:24.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)