Att stå emot den röda hunden.

Den röda hunden. Vad menar jag med det ? Inom missbrukar språk kallas själva beroendet den röda hunden, den röda vargen eller liknande. Medans tillfrisknandet kallas den blåa hunden. Lite som yin och Yang. Man vill att den blåa hunden ska besegra den röda och det är det man kämpar för.

I går fick jag reda på att mitt kontrakt med arbetsgivaren blir uppsagd från den 6 juli (två veckors uppsägningstid). I samma andetag kom det fram att de gärna ser att jag börjar jobba igen den 27 juli. (inget är skrivet). Men nu är det så att jag jobbar för ett bemanningsföretag, och blir jag uppsagd kommer facket till 80 % säga nej till att jag bli anställd för företaget igen. Detta då jag enligt lagen inte får komma tillbaka till samma bemanningsföretag inom 12 månader efter min uppsägning. Så nu sitter jag som på nålar, med att försöka finna något sätt att hindra att det blir så här. Jag trivs på arbetsplatsen jag är nu och älskar verkligen jobbet jag gör. Men just det där med att inte veta om jag kan komma tillbaka på grund av att jag blev uppsagd tar på nerverna.

Så därför hamnade jag direkt i gamla ovanor. Jag tog till sockerkaka, för att dämpa ångesten. Men det hjälper inte eftersom jag fick ny ångest för att jag åt sockerkaka för att trösta mig själv.

Men nu vet jag till framtiden att detta är en sådan sak som kan utlösa mitt överätande. Något jag måste lära mig att hantera. Stressiga saker som innebär en osäkerhet för min egen framtid. Att jag inte har någon kontroll över sittuationen. Jag måste lära mig att hantera tråkiga nyheter och acceptera att allt inte hela tiden blir som man tänkt sig.

Ni som läser ska få ta del av en övning.
Skaffa en liten bok, så snart ni får den här känslan, skriv ner den, skriv även ner vad ni åt. (om ni åt, shoppade ni skriv ner hur mycekt ni handlade för). Det är jobbigt i början, men till slut får man rutin på det.

Jag vet att det kommer att ordna sig för mig, men när jag fick beskedet så blev det verkligen upp och ner vänt. Hela världen känndes som den gick under. I dag har jag tagit tag i det genom att ringa min gamla arbetscoach och frågat om det funkar så här om oddsen verkligen är så stora, eller om han och arbetsförmedlingen kan på något sätt hjälpa mig tillbaka då jag blir uppsagd på grund av arbetsbrist. OM facket går emot att jag börjar jobba för Kellys igen. Jag vill ju gärna fortsätta under hösten på Procordia eftersom jag trivs så fruktansvärt bra i mitt arbetslag och på arbetet.

I dag är jag däremot hemma, då min hosta blivit värre och jag dessutom snorar. (det är inte så smart om jag är med och gör pajer till svenska folket när jag är så, vore tragiskt om man smittade någon, så jag får faktiskt inte jobba nu trotts att det bara är en förkylning. Men bra och säkra regler för konsumenterna).

Vad ska jag göra udner mina två veckor hos arbetsförmedlingen då? Tja vänta och se vad som händer med jobbet. Och så kommer jag sitta och skriva en massa till bloggen. Då har jag tid att fixa allt som jag ligger efter med.

Men gör övningen ovan. Det är ett bra sätt att se hur man reagerar i olika sittuationer och vad man ska jobba med. Föröska finna lösningar på så man inte stoppar saker i munnen.  Jag ska försöka jobba med det här. (jag ska börja med att läsa en tidning jag fick hem om Personlig utveckling och psykologi). Ni får en summering senare med bild på tidningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)