Att jämföra sig med andra.

För en som är matmissbrukare är detta en del av vardagen. Det spelar ingen roll vilken form av matmissbruk du har, du jämför dig alltid med andra människor. Det kan vara en kändis, en nära vän, en familje medlem eller bara någon som du ser på gatan. En matmissbrukare ser bara sin egna misstag i andra människor och tror att alla är perfekta.  Vi gör alt för att finna det vi i våra ögon ser som lycka.

Att sluta jämföra sig med andra är det svåraste som finns. Jag har börjat lära mig och insett att jag måste sluta. Men från det är steget till att faktiskt göra det långt.

Jag vet att bara för att någon annan går ner 30 kg på att inte motionera och äta fett och massa mat hela tiden går ner i vikt, gör inte jag det. Bara för att någon annan går ner 10 kg på 2 månader behöver det inte betyda att jag gör det. Men gör jag det inte ser jag det som ett misslyckande.

Jag har gått ner en massa på två år. Och det är jag nöjd med. Jag har kvar att gå ner men för att lyckas måste jag sluta se till vad alla andra gör. Jag har kommit så långt att jag vet hur jag ska äta för att stå stilla i vikt och må bra. Men jag har inte funnit hur jag ska göra för att gå ner i vikt.  Jag jämför mig med andras resultat och sätt att äta och lyckas. Jag ser inte mina egna framsteg. Jag ser inte det jag själv gjort.

För att kunna komma vidare måste jag lära mig det här. Att inte jämföra mig med någon annan. Det här är för mig första steget till insikt. Mitt första steg för att lyckas med det jag tagit mig för. Nu ska jag bara ta steget till att inte jämföra mig med andra, och bara gå min egna väg. Det är svårt men man får ta små steg så lyckas man. Allt handlar om tålamod, när man ska göra stora förändringar.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Hej hej :)))



vad roligt att du hörde av dig :))



det är klart att du får lägga till mig och följa. Trevligt att någon vill se vad som händer i ens liv :))



kram kram

2009-06-23 @ 15:21:53
URL: http://aliciasagalinnea.blogg.se/jela

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)