ut med det gamla in med det nya.

Som ni vet ska jag snart flytta och då är det dags för lite utrensning.

Att kritiskt granska det man äger. Vad ska vara kvar och vad ska försvinna.

Lite möbler har jag redan bestämt mig för att byta ut. Och jag har gjort mig av med dem (även om de står kvar).
Men så finnsd et saker jag velat ha en längre tid osm jag idag är lite fundersam på om jag vill ha kvar, det beror på om de får plats eller inte. Min nya lägenhet kommer vara 60,2 kvm och det är inte så stort. Samtidigt är det svårt att rensa ut saker när man inte ännu vet hur nya lägenhten ser ut. (Då jag inte hittat någon ny ännu. Eller rättare inte valt ut den nya lägnenheten ännu, jag vill ha lite is i magen, då jag ska flytta in första oktober, så jag tänkte vänta till i slutet på september och se om det kommer in nått nytt som är intressant för mig.

Men sås ka jag ju även rensa ur småkrafs som jag har. Sådant som inte stått framme på flera år kasnke inte är nödvändigt att spara på. Men jag får lite dåligt samvete. Det mesta har jag fått i present av familjen, och vill på ett sätt inte slänga, samtidigt som jag funderar på varför jag ska spara något som ändå inte står framme.

Kanske är det just det som är grejen, att våga slänga det gamla och bereda plats för det nya. Att våga ta steget och förändra det gamla som inte längr fungerar och in med något nytt som faktiskt hjälper.

En sak som åker och det har jag bestämt mig för är min 8 år gamla motions cykel. Den kommer få bereda plats åt en crosstrainer. (måste bara vara säker på att den får plats i lägenheten-  Men motionscykeln är så gamal nu och funkar inte så bra längre, att det är dags för den att besöka de sälla jaktmarkerna.

Precis samma sak har jag gjort med mitt gamla liv, med maten som en källa till tröst. Jag har v'änt det ryggen. Jag har börjat leta efter alternativa vägar för att finna tröst, och avslappning. Jag försöker fylla tristessen med saker att göra och planera. Jag har börjat lära mig hur jag ska äta vilken storlek jag behöver på mina protioner för att inte överäta. Att jag kan ta en gång och inte vara rädd för at tinte få något mer. Jag vet att jag kan göra maten igen, och få en till portion.

Jag har börjat lära känna min kropp. Hur ska jag äta för att må bra, vad ska jag äta i det långa loppet. Hur reagerar min kropp på olika saker. Jag fösöker lära mig hur jag reagerar i olika sittuationer och vilka jag tar till maten för att fylla något. Jag försöker lära mig vilka kännslor jag har och vilka kännslor som kommer. Vilka kännslor som jag tidigare använt maten för att få tröst av.

Jag har rensat ut det gamla och fyller det livet med nytt.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Din blogg är verkligen fantastisk! Har suttit och läst och läst nu under hela morgonen, utan att kunna sluta.



Jag har själv varit överviktig i stort sett från att jag var 9 år tills idag (nu är jag 17 år) och det hela började med att jag blev sjuk i en muskelsjukdom och kunde inte lämna sängen på över ett år samtidigt som jag gick på kortision (som är känt för att bidra till viktökning). Men nu det senaste halvåret (start nyår) har jag faktiskt gått ner 27 kg! Från att väga 91 kg till 64 kg! (Jag är 1,66 cm lång) Och nu är jag inne på slutspurten och ska gå ner 4 kg till innan jag är färdig. Och det är här din blogg verkligen gladde mig med tanke på alla dina bra tips och dylikt om hur man kan göra för att sedan behålla vikten igen. (för detta har jag oroat mig mycket för att jag inte kommer klara) Att man ska ta ett litet steg i taget!



Ännu en gång; tack för en jätte bra blogg!

Jag kommer definitivt att återvända många många gånger.

Och du, Lycka till!



KRam!

/Sanna

2009-07-07 @ 09:09:30
URL: http://sannanaeaes.blogg.se/
Postat av: nadia karlsson

Ett jätte stort grattis till den fantastiska viktminskningen.



Alla klarar det bara man försöker. Men det största problemet är just det att behålla sin vikt. Men tar man det försiktigt och lär känna sin kropp lyckas man med det. =)



Dina sista 4 kg kanske tar lång tid, men du har redan lärt dig hur du ska leva för att gå ner, nu börjar tiden att lära sig vad du ska göra för att behålla vikten. Jag tror och vet att du kommer klara det.



Kram

Nadia

2009-07-07 @ 09:41:18
URL: http://mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)