Mina mål och min kostplan.

Har fått frågan (via mail) om jag slutat med LCHF och GI.

Nej det har jag inte gjort. Däremot har jag börjat i en annan ända av min kosthållning och viktminskning.

Jag har nämligen större problem än dem som gäller vad jag stoppar i mig. Jag äter för mycket, och det gäller även fett, och proteiner. Så jag måste lära mig mängderna hur mycket jag kan äta. och hur jag ska fördela maten.

Därför började jag med MåBras kost igen. För det är ett enkelt sätt för mig att få in vanan, med att registrera det jag äter och skriva matdagbok (jag har definitivt inte fått in vanan ännu)..

När jag har fått in vanan ordentligt, och inte slarvar som jag gör idag, kommer jag sakta en sak i taget, byta ut mina produkter jag äter, till standard och kolhydratsfria alt kolhydratssnåla livsmedel. Jag måste helt enkelt börja om från början och byta en sak i taget. Annars slutar det med att jag sitter där jag började och det vill jag inte.

På det här sättet går jag dessutom ner i vikt samtidigt, som jag lär mig hur stora måltider jagkan äta. Jag slipper då också problem som man kan stöta på vid kostomläggning som huvudvärk och värk i kroppen. Att detta är ett långsamt sätt att byta kostvanor är jag medveten om. Det kommer kräva tålamod av mig, och framförallt uthållighet. Men jag vet att genom att göra denna långsamma förändring blir den bestående. Jag får in vanan på en gång, och jag kommer ju inte gå ner i vikt hela mitt liv. Jag har några kilon kvar (jag säger några för det är mindre än det jag redan gått ner).

Jag har dessutom slutat skriva ner datum för mina målvikter utan låter det ta sin tid nu.

Första målet är däremot 80 kg, när jag når dit ska jag köpa en bok eller DVD filmer, vilka det är helt valfritt och jag bestämmer mig den dagen. =)

vid 75 kg, 70, 65, 60 vet jag däremot inte ännu vad jag ska ge mig själv eller jo 65-60 då blir det riktigt läckra underkläder ;-) Dessutom vet jag inte vad jag har för målvikt, jag har satt ett max på 58,7 kg, men tror inte jag blir så liten, utan hamnar någonstans runt 60-65 kg.

När ska jag då vara i mål med denna viktminskning? jo 2010-06-06 på min 26 årsdag. (gärna någon dag tidigare).

På det här sättet behöver jag inte stressa om jag skulle gå upp i vikt någon vecka, det hör liksom till.

Alla recept jag skriver in här är med fullfeta produkter, och de kan utan problem bytas ut mot lightprodukter om man vill det, och mår bra av det. Jag ska dessutom börja lära mig att laga mat med mindre mejeriprodukter, och de gånger jag använder det ska det vara i mindre mängder inte alls lika mycket som jag har använt.

Jag håller alltså på att lära mig själv hur jag ska äta för att inte överäta, och för att få in rutin. Jag gör på et sätt som för mig är enkelt, och inte nödvändigtvis passar andra.

Ni kommer se allt eftersom tiden går att jag går ner i vikt, och jag kommer när jag är i mål, även ha en period där jag ska balansera kosten i förhållande till min nya vikt, så jag helst av allt står stilla, eller pendlar max 2 kg upp och ner.

Så med tålamod kommer jag lyckas, och om jag låter det ta tid.


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Låter bra! Jag själv fick ordning på min kost när jag hade det jobbigt med den saken genom matdagbok, öva på regelbundenhet, på att känna hunger och mättnad osv. Rätt ände att starta vid tycker jag det låter som, hoppas det funkar bra för dig!

2009-07-10 @ 10:37:42
URL: http://www.njutmaten.blogspot.com
Postat av: nadia karlsson

det hoppas och jag att det gör. får jag bara in vanan så kommer det gå utav bara farten =)

2009-07-11 @ 12:43:43
URL: http://mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)