insikter.

Har suttit och funderat på vad jag egentligen har och kommer ha svårast att sluta äta, när det kommer till mitt missbruk. Vad jag har sitter djupast.

Det sitter mest i kolhydraterna. Inte i det här med socker, där kan jag sluta. Men jag fastnar i det lika lätt, så det är fortfarande ett beroende som sitter i för alltid.

Men det jag får svårast med, är nog det hr med pasta ris och vitt mjöl, speciellt vitt mjöl och bröd som är svårast för mig. Mycket därför att de är produkter som är en stor vana en stor del av vardagen och har alltid varit det. Mer eller mindre all mat vi gör innehåller sådana produkter, och då är det inte konstigt att man skaffar sig ett beroende. Att jag dessutom kan äta det bara för att äta det är en helt annan sak.

Men mycket ligger nog för mig i att bryta vanans makt. Och att orka gå igenom avgiftningen när det rinner ut ur en. (här har jag fördelen med att jag redan gått igenom den till stor del, då jag ätit LCHF kost under en längre tid).

Men det är lite skrämmande egentligen att finnas bra alternativ till dessa, (har man då dålig ekonomi och en familj kan detta vara fruktansvärt svårt). För mig handlar det mest om att acceptera att jag inte kan äta det, för att jag överäter dem.

Jag måste även inse att när de är ute ur systemet är det viktigt att de aldrig kommer in igen. Jag måste alltså sluta leva med något sådant för livet. Samtidigt skulle det hjälpa på andra plan för mig.

Tårta, kan jag inte äta om jag slutar med vitt mjöl (den med tårtbottnar).
Jag kommer inte äta pajer mera, inte äta en massa såser som är dåliga för mig (om jag inte finner alternativa vägar till redning, som att lära mig att använda arrowrot).
Mycket av allt det där söta och sockrade kommer försvinna ur min kosthållning om jag hoppar över och utesluter vitt mjöl ur mitt liv. (Jag har redan bestämt mig för att skylla på allergier och överkänslighet.
Då är det ingen som ifrågasätter om jag hoppar över produkter med mjöl i. (undrar om jag får äta glutenfritt? ska ta o kolla upp det).

fast jag skulle kanske inte få äta, tacos heller, då de mjuka tortilla bröden innehåller mjöl, men jag får hitta alternativ till det också.

Har ni tänkt på hur mycket som egentligen innehåller mjöl, hur beroende vi är av det i matlagning.

Jag tror att jag ska börja här med min kosthållning, att få ut allt vitt mjöl ur kosten, ska läsa sockerbomebn och den sockerfria kokboken, för att se vad som finna för allternativ till mjöl i olika former.

Var ligger ni i erat beroende? Vad har ni svårast att leva utan för resten av erat liv? Skriv ner det och se vad ni kan finna för alternativ till det ni har svårt att leva utan. Det är en bra övning för att starta tankeverksamheten kring beroendet.


Kommentarer
Postat av: Peter

Hej!

Väldigt kul att jag hittade din blogg. Det ser ut att gå bra för dig, grattis! Jag har precis gjort en omstart och söker därför inspiration på nätet om vad andra gjort och hur de tänker. Därför hjälper det att hitta någon som är nästan som jag... (låter det som i alla fall på det korta jag hunnit läsa)

Mitt stora problem är inte socker i maten utan godis och allt annat syndigt jag brukar äta efter att barnen gått och lagt sig. Köper jag en godispåse så blir den alltid runt 1 kg. Sen tar det mig ungefär 3 dagar att trycka i mig allt och då är det dags för en ny påse... dag ut och dag in. Inte klokt egentligen vilket sjukt beteende.

2009-07-15 @ 20:54:49
URL: http://www.farligt-socker.se
Postat av: nadia karlsson

Du har samma sak som jag själv genomgår, jag kan börja med att inte rekommendera lågkaloridieter, då det har en tendens att öka på suget och besattheten efter godis. Det är samma med mig just det där speciella godiset (inte sockret i maten_), utan den där påsen i affären som lockar mest. Men man kommer ut ur det, bara man finner sin egen väg. =)

2009-07-16 @ 18:03:32
URL: http://mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)