Män VS Kvinnor / viktminskning

Jag har fått endel frågor om det här med män och kvinnor och skillnader när det gäller det här med viktminskning.

Nu är jag ingen läkare, men det jag har lärt mig från att läsa på en massa sidor och det man kan se om man ser till historian bakåt i tiden, är att visst är det skillnader och förutsättningarna är orättvisa.

Man kan tycka att kvinnor som alltid haft ett lättare arbete jämfört med männen (nu snackar vi fysiskt), borde ha svårare att lägga på sig och lättare att gå ner i vikt. Men så är inte fallet, och jag tror det har med att göra, det faktum att vi är skapta för att få barn. Genom att kvinnan under graviditeten lägger på sig lite (även här är vi olika), så ser kroppen till att skydda fostret. Den ser till att det finns en källa till näring ifall kvinnan under en längre tid blir utan mat. Det som gör att vi får lättare att lägga på oss är hormonerna.  Hormonerna hjälper till att lagra det fettet vi vill bli av med. De släpper dock inte ifrån sig det lika lätt. Vi blir tvungna att kämpa för att bli av med våra överflödiga kilon.  Även om vi inte blir eller är gravida, kan hormonerna i kroppen påbörja lagringen tidigare. Är vi dessutom sådana som inte har ett tungt fysiskt jobb, eller äter fel, komemr vi garanterat lägga på oss. Vi kommer fortsätta öka i vikt. För mig hjälpte det att byta till ett P-piller med ett hormon istället för två. Det gjorde att jag kom igång.
Men ävne här är naturen olika. Ännu en faktor inverkar på våran vikt. Generna. Det finns forskare idag som kollar på detta med gner och sambandet. Men också det faktum att någon i familjen kan vara direkt fet (BMI över 40) medans resten av syskonen oberoende av kön är pinnsmala. Vi kommer kanske aldrig komma på anleningen till denna orättvisa.
Vi är dessutom annorlunda beroendes på var ifrån jordklotet vi kommer. Tex runt medelhavet, där är de smala oberoende mängden kolhydrater de äter. Men de äter små mål, ofta och långsamt. De har dessutom ett varmare klimat och kroppen behöver mer energi för att klara hettan. De har större urval av grönsaker. Men som många har missat som jag fick uppleva i Italien (norra). De har mängder med fett i sin kosthållning. På rostbiff och kött har de först vid matlagningen en hög med olivolja eller riktigt smör (där vill man inte höra talas om margarin). Sen när de får maten till bordet har de på ännu mer olivolja. Vi som äter lchf vet att olivolja är nyttigt för kroppen. Kan det då kanske vara så att den mängden fett de får i sig faktiskt jämnar ut deras kolhydratsintag.
Jag pratade med en av de italienska kvinnorna som var våran guide där nere, hon berättade att när de sätter sig ner och äter en 6 rätters (jo det är vanligt), då äter de lite kolhydrater som pasta i början, men ju längre in i måltiden dessto mindre äter de från tallriken. De äter då dessutom mindre kolhydrater, och mer grönsaker ju längre tid det går. De avslutar med en cappuccino eller en liten bit mörk choklad, för att få igång förbränningen. (detta blri nått jag provar när jag nått min målvikt). Men detta tåls att tänka på.
Utvecklingen inom viktminskningen är något som jag intresserar mig för och följer, med intresse. Speciellt om man knyter an till hur det sett ut i vår kultur historiskt.

Männen har ett snabbare sätt att bränna överflödigt fett och göra om det till muskler. De har alltid haft tungar arbeten ute på fälten, längs järnvägar etc. Deras  kroppar har därför alltid behövt ha den förmågan att skapa muskler och inte lägga på sig mer kilon än de behöver för att orka med arbetet som ska utföras. De har genom tiderna alltid haft lättare. Jag kan tänka mig att även här spelar hormonerna in. Vi  kvinnor har inte samma hormon som mannen, vi är skapta olika för att klara olika. Men, om inte männen utför ett hårt arbete, eller bara ligger på sofflocket lägger de också på sig. Men när de väl sätter igång så går det undan och de förlorar hela sin övervikt mer eller mindre snabbare än en blinkning (ok lite överdrift för att det är kul). Så avundsjukan finns.

Ett som är säkert är att män har lättare att gå ner i vikt än kvinnor, men hur skulle en kvinna se ut om hon började ta manligt hormon för att öka förbränningen ? Där skulle skäggiga damen få en ny betydelse.

Med lchf säger de som vet att männen brukar gå ner runt 20-40 kg första året, sen trappas det ner ju närmare sin målvikt de kommer.
Kvinnor o sni sida kan räkna med att gå ner runt 15 kg kanske 20 kg om hon har tur. (även här är vi olika).

Ett som är samma för båda parter är det faktum att ju närmre våran ideal vikt (som kroppen bestämt sig för), vi kommer, dessto mindre går vi ner. Börjar vi på 2 kg i veckan så mattas det av till 1 kg till 0,5 och till mer eller mindre obetydligt. Detta kan vara frustrerande, men tränar man och ger man inte upp så når man dit. Det gäller att inte stressa.

Vi står stilla ibland (jag vet jag har gjort det under hösten som var). Det är frustrerande. Men ge inte upp så lossnar det. Står du däremot still under 3 månader, kan det vara en idé att uppsöka läkare och göra en hälsokontroll och se om det är nått fel. Annars får man prova sig fram i kosthållningen.

Kostdoktorn har tagit fram 16 punkter som jag tycker är bra att ha i minnet. "Svårt att gå ner i vikt"

Så det sista om den här texten

Jag är ingen läkare, vård anställd eller näringsfysiolog. Detta inlägg är bara en spekulation, en fundering på orsaken. Därför kan det finnas fel och rätt, beroendes på vem som läser detta. Så läser ni något annat någon annan stans dela gärna med er. Men nu vet ni i alla fall, att jag inte är någon läkare, jag har lärt mig av det jag har läst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)