Hälsotips för att hålla magen i form.



Det här är två produkter jag alltid har hemma. För magen ska må bra. Varej morgon tar ja gi antingen i ett glas med vatten, eller i yoghurten 1 msk utav Psyliumfrön och 1 msk Linfrön.

Linfrön är bra för mig dessutom eftersom de innehåller noll kolhydrater men lite mera fett. Det har även en lugnande inverkan på magen. (Så smakar de faktiskt gott, lite söt nötaktig smak) Observera: Max 2 msk per dag av linfröna.

Psyliumfrön "loppfrö". De kallas loppförn pga sin form och färg, men det faktum att de mer eller mindre studsar i påsen lite roligt, gör att de påminner om små loppor. De kommer från en ört som växer runt medelhavet.
  Förets skal är rikt på gelebildande fibrer. När de hälls i någon form av vätska bildas ett gelehölje runt fröt. I mage och tarm fungerar det som ett bulkmedel med en naturlig laxerande verkan. Gelet har även en possitiv skyddande effekt på på tarmslemhinnan.
  Hela frön går oförändrade genom kroppen och de näringsämnen som finns i dem kan ej tas upp och saknad därför betydelse. Det är fibrerna som är verksamma, över 40 % av föret består av gelebildande fibrer.

Psyliumfrön varnågot min svärmor introducerade mig för och helt ärligt, så bra som jag är i magen som när jag äter psyliumfrön är jag inte annars. Linfrön har jag ätit i felra år. Mormor har det jämnt i havregrynsgröt så redan som barn började jag med dem.

Men dessa frön är något jag tycker ni ska investera i, speciellt ni som börjar med kosten, då magen kan bli lite som den vill i början av kost perioden. Det går dock snabbt över och magen blir stabil med en daglig dos av dessa frön.

Psyliumfrön är även en av de saker Atkins rekomenderar i samband med kosten. Detta då alla reagerar olika på all form av mat.

Ta hand om insidan. Låt magen må bra =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)