Blir så arg på livsmedelskedjorna.



I dag berättar expressen om ICA och LIDL som märker om ursprunget på israelisk frukt och grönsaker. Tex avocado. De märker upp den med ursprung kenya när den egentlgien är från Israel.

Jag blir så förbannad, visst jag bojkottar inte Israel, men det är för att jag just nu inte köper dessa varor. Däremot tycker jag att de som vill bojkotta ska ha rätten att göra det. Det är upp till Individen att välja var han står och hur han ska handla.

Att märka upp med fel ursprungsbeteckning är dessutom fel. Det är inte vare sig etiskt eller moraliskt sätt riktigt. Det kan finnas flera anledningar till att man inte vill äta saker från vissa länder. Då är det viktigt för kunden att veta var maten kommer ifrån.

Genom att göra detta minskar förtroendet för dessa butiker avsevärt. Jag tror inte heller det är lagligt rätt att märka om frukt och grönt eller andra råvaror för den delen, med deras ursprung.

Skulle det vara nått fel med maten kan ju faktiskt människor inte lämna tillbaka den eftersom den är om märkt.

När jag säger bara.

Fy FAN för ICA och Lidl som gör så här.

Expressens artikel.

Kommentarer
Postat av: Goran van Den Buske

Nä, det trodde jag inte om ICA...(:

2009-01-20 @ 19:16:22
URL: http://blogg.passagen.se/goranvandenbuske/
Postat av: nadia karlsson

Visst blir man ledsen och besviken för att de inte kan respektera valet som varje individ gör. Nu får vi inte ens handla som vi själva vill. =(

2009-01-20 @ 21:21:59
URL: http://mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)