Overeaters Anonymus - OA (Sverige)

Många i vårat samhälle är medvetna om att de är överätare eller så är de inte det.

Jag vill börja med att bestämt säga att överätning inte är dålig disiplin, det är inte lathet, det är inte beroende på fattigdom. Det är ett beroende som vem som hellst kan drabbas av. Ätandet har gått till att bli ett tvång. Något man behöver för att må bra med sig själv. (dock oftast följt av ångest)

Många vet inte att det finns hjälp att få. Jag visste det inte tills aldeles nyligen. (hade jag vetat det när jag bestämde mig för att bli frisk för tr år sedan hade jag tagit kontakt och fått rätt hjälp, då hade det kanske gått lättare).

OA - Anonyma är en organisation som finns för att hjälpa individen, de har egna erfarenheter, av överätande och vet vad det är den som vill ha hjälp går igenom. Deras arbete är helt och hållet på frivillig basis. De tar inte ut någon medlemsavgift, och tar inte betalt för mötena med dem. De är självförsörjande och söker inte pengar utifrån. Allt kommer som bidrag från medlemmar som vill skänka en slant. De är inte heller ansluten till någon organisation, utan är helt fristående.

"Vårt främsta syfte är att avstå från tvångsmässigt överätande och att föra fram detta budskap om tillfrisknande till dem som fortfarande lider."

OA´s Historia


Är ni fundersamma på om ni kanske är överätare ? Då har OA listat 15 frågor osm ni kan kolla igenom och svara på för att se om ni kanske ligger i farsonen för att vara överätare. Eller för att få det bekräftat.

15 frågor

Det finns många symtom på om du är överätare men framförallt ska du komma ihåg att det är bara DU som kan bestämma om det är ett problem. Det är du som söker hjälpen hos dem, och stödet. Ser du att du har ett problem med ditt ätande, kommer de hjälpa dig och ge dig stöd. De välkomnar alla oavsett social livsförhållanden, bakgrund, övervikt eller undervikt. Det spelar ingen roll. Alla är välkomna till dem.

För att komma i kontakt med OA  klicka på bilden nedan, där ser ni även var i Sverige de har kontor.


(OA Sverige)

Vill ni ta kontakt får ni vara nonyma hos dem. Känner ni er osäkra och vill ha hjälp ed att skapa kontakten med dem. kan ni bara höra av er till mig via mail och jag ska försöka hjälpa er så gott jag kan. Även om jag bor långt ifrån kan jag trotts det ge stödet och hjälpen både via mail och telefon.  (dock sköter vi första kontakten via mail, för anonymitetens skull)

Maila mig:  [email protected]





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)