Ost kex

( bild kommer inom en snar framtid, ska komma ihåg att fota innan jag äter upp dem.)

Ostkex   1 port  (hur många beror på storleken ni vill ha)

1 dl riven ost (ta gärna en smakrik ost, tex cheddar, västerbotten eller kryddost.
1 äggvita
1 msk sesamfrön eller efter eget tycke. Andra frön går också bra.

Vill ni krydda får ni göra det efter eget behag.

Sätt ugnen på 150 g.

Blanda samman alla ingredienser. Klicka ut smeten på ett bakplåtspapper. (de flyter inte ut mycket).
Grädda mitt i ugnen tills kexen är gyllenbruna. ta fram och låt torka. (det tar runt 10-15 min för dem att bli gyllene, lite beroendes på ugn man har hemma. (även standard ugnar skiljer sig)
 (vill ni ha dem lite matigare och tjockare, kan ni mala fläsksvål från lykka, och ha i som mjöl, då stiger de lite också).

Dessa kex gör jag när jag ska äta tacos. Jag brukar sakna chipsen som hör till eller plattorna man kan köpa, då gör jag kex efter tycke och äter det till.
Men de går aldeles utmärkt att dippa i guacamole, en god gräddfilsdipp, eller bara äta som de är till fikat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)