Acceptera sin övervikt

Jag har tidigare sagt det att för att åg ner i vikt måste man först acceptera den övervikt man har. Man måste helt enkelt inse att den finns där för att kunna göra något åt den.

Men att acceptera sin övervikt behöver inte betyda att man accepterar hur man ser ut. Gör man det kommer man troligen inte göra något åt det (även om det är det man vill innersi inne). 

På samma sätt kan man lära sig att älska sig själv. Man behöver inte älska sitt utseende bara för att man älskar sin personlighet.

För att kunna åtgärda något man själv ser som ett problem är det viktigt att man verkligen accepterar att det finns där. DU kan ju inte ändra på något som inte är där.

Att acceptera att saker är på ett sätt är nog så svårt, det svåraste kommer efteråt och det är att faktiskt göra något åt det. Vill man ändra på något bör man ta tag i det på en gång inte i morgon inte nästa vecka utan på en gång. Känner du dig inte helt redo på att ta dig an det du vill ändra på, vänta ett tag tills du är redo. Då vet du att du kommer klara det. men saknar du motivation eller vilja att ändra på det kommer du bara göra det en liten stund sedan troligen misslyckas och allt rinner bara ut i sanden. Eller så går man tillbaka till gamla vanor.

Jag har bestämt mig för att ändra på min övervikt. Jag har dessutom börjat med det, främst genom att få rutin på min träning och träna minst 40 min per dag med crosstrainern. Jag har dessutom byggt upp en hög med motiveringar i form av byxor i olika storlekar som jag vill kunna använda. Jag har byxor ända fram till slutmålet, och när jag når dit kommer jag dessutom köpa hem en korsett som jag sett och gillar. Så jag har mina mål och vet vad jag vill. DÅ blir träningen lättare eftersom jag vet att jag kommer nå dit med hjälp av ändrign i kosten (som jag kommer börja om med om ett par veckor).

Men jag börjar med att få in rutin på träningen först, och samtidigt trappar jag ner på kolhydraterna igen. (Jag har slarvat för mycket under sommaren och mår inte bra av för många kolhydrater). Hur jag kommer äta sedan håller jag på att skriva ner så ni får en liten uppfattning om vad det är jag äter och vilka kosttillskott jag börjar använda.

Men kom ihåg, bara för att ni accepterar er övervikt, så behöver det inte betyda att ni accepterar hur ni ser ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)