Våren/Sommaren bästa matsäsongerna.

Nu är våren här och vi har haft några riktigt fina dagar, med varmt underbart väder. Då sprätter det verkligen i min matfantasi och jag kommer på fler och fler saker som jag ska göra.

Ta bara rostbiffs sallad, med valfria tillbehör, sommaren är det nog mest potatis sallad till (ska fixa fram en egen tror jag faktiskt).

SÅ i dag kom jag på grönsallad med tomat och gurka, keso kryddad med örter och kalkon till. Hur gott som hellst. Så det blir min matlåda till jobet i morgon. (Men i alla fall).

Den här perioden blir grönsaker och frukt billigare, man kan köpa mer och man konsumerar mer. Varför inte en fruktsallad med vispad grädde. Hur gott som hellst.

Börja redan nu ta vara på alla grönsaker som börjar sjunka i pris. De innehåller mycket vitaminer, antioxidanter och fibrer, någor de flesta av oss faktiskt behöver (jag behöver).
Börja äta det redan nu, man håller sig mät om man låter bli alla dessa light produkter som tillbehör. Ta en kötbit och lite berarnaise till och en sallad. Hur gott osm hellst. (Nu började jag längta efter flintasteken i sommar).

När du dessutom har en massa grönsaker på tallriken ser det emr aptitligt ut eftersom du får mer färger på tallriken, då äter du inte lika mycket heller, eftersom du blir mätt med blicken också (några kan riskera att det blir tvärt om). Men blir ni hungriga och vill ta en gång till, ta då sallad i stället för en massa potatis tex, eller en bit kött till. Drick vatten genom hela måltiden, och ät långsamt. Låt det ta minst 12 min att äta då hinner huvudet med och tala om att det är bra nu jag vill itne ha mera. Försök stressa ner när ni äter, det där viktiga kan faktiskt få dröja lite till.

Men idag vill jag verkligen slå ett slag för alla dessa underbara grönsaker. (tycker jag i alla fall)

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Exakt, många grönsaker har ett otroligt lågt kolhydratvärde och innehåller mkt nyttigt. Spenat tror jag är det mest optimala på den punkten, bland det bästa jag vet! Bloggade lustigt nog om detta jag också häromdagen. :)

http://njutmaten.blogspot.com/2009/04/lchf-och-gronsaker.html

2009-04-16 @ 14:05:12
URL: http://www.njutmaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)