Hamnat i ett skov

jo det stämmer jag har haft ett par veckor då jag befunnit mig i ett skov (återfall). Jag har ätit på tok för mycket socker, dock hela tiden öppet.  Jag har alltså inte gömt det för någon.

Men i går kännde jag att det får vara nog. Så nu har jag inte ätit godis på två dagar och det känns mycket bättre. Har fått tillbaka energin igen. Jag kommer dessutom lägga om kosten för att passa in i mitt missbruk bättre.

Jag kommer tillåta mig att äta råris ibland potatis någon gång och bönor och gryn. Jag kommer även tillåta mig själv dinkelmjöl, och liknande. Alltså jag kommer tillåtamig själv mer kolhydrater, men fortfarande bra. Jag ska prova det som funkar för mig och se hur jag mår på dem.

Jag kommer dessutom byta min mjölk till laktosfri, havre eller soja mjölk. Det samma gäller alla andra mejerier utom turkisk yoghurt, smör och filmjölk.  Dessa kommer jag äta som idag.

Jag ska även satsa på minst 3 msk fett per dag, Lite tycker ni som äter lchf Men jag tror faktiskt jag äter mindre i dag än det (det här är fett utöver det som finns i köttprodukter).

Jag kommer anpassa min kost till ett så sockerfritt liv som mjöligt. Det kan hända att jag äter bär och frukt, dock aldrig överäta dem.  Börjar jag med det kommer jag vara tvungen att sluta med frukten.

Men vad kommer jag då akta mig för, allt socker, inklusive sötningsmedel.  Jag kommer fortsätta lägga upp recept som vanligt. men jag kommer även skriva mer om sockerberoende.

Det jag lärt mig idag är att jag har ett beroende, det kroniska. Jag äter och höjer tröskeln för att bli tillfredställd, och den höjs ju längre tid jag håller på. Hade jag varit socker känslig, hade jag inte behövt äta så mycket för att bli tillfredställd. Jag ska försöka berätta mera om skillnaderna om ett par dagar. Ska försöka få tag i lite böcker först.

Nu ska jag dricka lite te och ta det lugnt, har utbildning i morgon på jobbet, sen får vi nya arbetsuppgifter igen, för tredje gången på det här jobbet =)

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Ett tips till dig som tedrickare för att få in lite extra fett i kosten, om du tycker att det är en jobbig grej, är att köpa ekologiskt kallpressat kokosfett och ha en tesked i teet. Särskilt om man dricker grönt te eller örtte så gifter det sig hur fint som helst med smaken. Det finns många märken, på hälsokosten främst. Jag själv köper via nätet här och är supernöjd: http://www.solidhealth.se/Kokosolja.html





Lycka till med allt!

2009-04-09 @ 20:16:44
URL: http://www.njutmaten.blogspot.com
Postat av: Nadia

jag har haft planer på att prova, men aldrig fått arslet ur så att säga. Men ska nog prova så snart jag har pengarna till det. För mig är det en kostnadsfråga, och nu behöver jag komma på fötter lite. Men det är deffinetivt något jag ska prova (kan tänka mig att kokssmaken blir god i te).. =)



Tack för tipset.

2009-04-09 @ 22:31:06
URL: http:// mnl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Hetsätning
Sockerberoende
Överätning
Anorexi
Bulimi

Matmissbrukare
Sockerberoende
LCHF
GI
Låg Kalori dieter
Tallriksmodellen
Övriga

Recept (mina favoriter)
Kokböcker
Bloggar
Hemsidor

Kost
Häsla
Träning
Missbruk
Anhörig/Medberoende

Livsmedel
Kryddor & Örter
Kosttillskott
Vitaminer
Mineraler
Livsmedelsintolerans
Övrigt

Kostersättning
Tabletter
Operationer (en sista utväg)